- Filmy
- Filmobanka
- Le fate ignoranti / Falešné vztahy (2001)
Le fate ignoranti / Falešné vztahy (2001)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Antonia a Massimo, už více než deset let manželé, žijí v pěkné vilce na okraji Říma. Všichni je znají jako "šťastný pár". Když Massimo zahyne při autonehodě, Antonia propadne zoufalství. Přestane chodit do práce, zanedbává přátele a uzavře se do své bolesti - až do dne, kdy se náhodou doví, že Massimo měl sedm let "intimní známost". To ji přinutí překonat bolest a Antonie se rozhodne vyhledat svou sokyni. Pátrání ji přivede do starého domu v dělnické čtvrti, v němž žije velká "rodina" Massimových přátel - mužů i žen různého věku, různého sociálního postavení a různého sexuálního zaměření. Až tady Antonia zjistí, že Massimovou láskou nebyla žena, ale muž, Michele. Snaží se pochopit příčinu Massimova "úletu", a proto, ač s jistým odstupem, navazuje vztah s touto skupinou různorodých lidí, především s Michelem. Oba přece milovali téhož muže…
Jako pokračování tohoto filmu vznikla v roce 2022 stejnojmenná minisérie.
Uživatelské recenze
A tou pravdou je, že Massimo neměl jen milence, měl celý jiný svět... do kterého Antonia po překonání počátečního šoku docela rychle zapadne.
Mezi ní a Michelem se vytvoří velmi zvláštní vztah, ve kterém oba hledají něco, co už ale najít nelze, protože ten, koho milovali, se nikdy nevrátí... A paradoxně jim tohle sbližování ubližuje a zároveň je uzdravuje?
Na rozdíl od Cukráře (The Cakemaker, 2017), který se zabývá stejným tématem, je tenhle film optimistický a poslední záběr nám dává možnost vysnít si konec podle vlastních představ?
Ať má film jakékoli neduhy, je mi to jedno... na první lásky se nezapomíná?
Není to jednoduchý film. Zpočátku se tak možná i tváří, ale má nesmírnou hloubku z různých směrů, a v tom je jeho jedinečnost, skoro bych nazval až genialita, napsaná rukou tvůrců a režiséra.
Přesto u mě není snímek na nejvyšší hodnocení. Nemá cenu se tady dále rozepisovat, vše už zde bylo řečeno a doporučuji všem, co jej ještě neviděli ...
Pamatam sa ze na prvy krat som ho ohodnotil ako "ach, dalsi cajovy teply film". A takisto i dnes si priznam, ze ma v niekolkych momentoch blizko k turkotalianskej telenovele. No je to zaroven teply film, ktory som videl asi najviac-krat. Scasti preto, ze nie je ani prilis lahky, ani prilis ponury - ale to podstatne: na kazde zhliadnutie som v nom objavil novu vrstvu, novy odkaz, novu myslienku - a to sa mi stalo vo filmovej realite len zoparkrat.
To najdolezitejsie co ponima je pre mna CONVIVIO - pojem preberam z knihy Thomasa Moora - spoluzitie, spoluzazivanie, spoluvychutnavanie zivota. Skupina priatelov sa stretava v byte s terasou, usporaduvaju spolocne vecere, obedy, bavia sa, zdielaju trapenia, diskutuju o zivote, pomahaju si (ako tepla mafia)... tolko sa da opisat slovami. Ta atmosfera naviac, pocit zdielania, pocit ze zijeme zivot a mame okolo seba priatelov - to je cosi naviac, co sa tazko opisuje, ale prave tento film ako jeden z mala tuto hodnotu - convivio - dokazal zachytit. Je to v istom pohlade sen, v istom pohlade ideal (ak ho prirovname k odcudzenym mestskym vztahom, roznym party bez duse a pod.) a v dalsom symbol - hostina ako oslava zivota, jeho spolocna konzumacia. Moze nas upozornit, ze ak nam v zivote stale cosi chyba, hoci sa snazime udrziavat iste vztahy, ritualy a formy - to po com dusa skutocne pisti je ukryte este kdesi hlbsie, nez len v povrchnom bonvivanstve. Francuzsko, Taliansko, Spanielsko, tak ako si ho obvykle romantizujeme - to nie je len klise ako "olivy, vino, syry, morske potvory, pizza a pasta, krasne zeny, sexualna frivolnost" - ale prave zdielanie, priatelstvo, vychutnavanie zivota, velke rodinne/priatelske hostiny vo viacerych rovinach. Ignoranti môže byť aj filmom o prenikaní do takéhoto uzavretého kruhu, ktorý nás ale nechce vpustiť, tiež filmom, kde pod povrchom toho pekného nájdeme vzťahy neúprimné a bez hĺbky. Nakoniecna na tom ani tak nezáleží, podstatné je, že túto zvláštnu potrebu po komunite nájdeme v sebe.
Film ponuka i niekolko zdravo alternativnych pohladov na lasku, priatelstvo, ci vernost. Rozdiel medzi skutocnym priatelstvom a "vztahmi" a "znamostami" vypichuje, skuma, aj kritizuje tam kde treba. Jeho tema, jeden zo sposobov jej ponatia (pochopenia) moze byt kritika uzatvarania sa do gay ghetta, povrchnost v citoch a vztahoch k druhym, ale mozme sa popri jeho sledovani zamyslat nad tym, ci niekoho mozme vobec "mat", vlastnit, len pre seba - alebo je svet citov a lasky komplikovanejsi a prepletenejsi.
Ostatne Oezpetekove filmy (obzvlast Saturno Contro, ale aj Hammam a La finestra di fronte) sa venuju podobnym temam. Len pre doplnenie - Saturno Contro sa zda byt priam pokracovanim Ignorantov. Kazdy z nich obsahuje cosi zive, cosi po com prahneme, akusi vrucnost sveta, pocit radosti z toho, ze sme tu a ze zijeme zivot - a hoci je casto smutny a tragicky, obcas je aj strasne krasny.
Nostalgia a sentiment, ktore sa Ignoranti neboja v zdravej miere pouzivat - hoci ich moderne kancelarske roboty aj zatvrdnuti kritici odsudzuju a vysmievaju sa im - takisto patria k zivotu, ako dalsia z jeho chuti, ktoru mame vlastne radi.
Pro mě osobně byla zajímavá i hudba, které dávám plný počet bodů.