Podrobnosti recenze
7.0 4 10Ústrednou postavou je Hansi Sturm, kabaretný performer, po dnešnom drag queen, s štipľavým politickým ostrovtipom, ktorý je obklopený partičkou nekonformnej a hedonistickej mládeže a z rôznych strán počúva hlasy ktoré ho vlažnejšie i akútnejšie nabádajú čím skôr odísť. No Hansi má pocit, že vo svojom veku už nie je kam utekať, nechce sa vzdať svojho projektu, zmysluplné mu príde skôr vzdorovať - veď kto sa postaví na odpor ak všetci ujdú? Medzi jeho blízkymi je aj ďalšia charakteristická postavička - gaya ktorý je zároveň členom SA (Narážky na Roehma a ďalších?), ktorý sa zmieta medzi svojimi politickými ideálmi a do oči bijúcou realitou toho že medzi hnedými košeľami je obklopený horlivými blbcami.
Hoci rozvrhnutie situácie je načrtnuté historicky korektne, film má zároveň taký zvláštny dotyk, ktorý by som nazval ako jednoznačne "súčasný". Mentalita postáv, ich bezprostredné reakcie, stav uvedomenia - je akosi dnešný. Chýbajú už len conversky či adidas bundička. No asi najviac toto dnešné zvláštnô kričí z Hansiho aktivistickej vzorovitosti, ktorá mi evokovala skôr Stonewall generáciu, než Berlín 1930. rokov. Je v ňom až akási sebavedomá nekompromisnosť a odpor k ukričanej tuposti i celospoločenskej regresívnej spiatočke. No nevidím to ako "na škodu autenticite" snímku - mám pocit, že film účelne mieri na dnešného diváka. Snaží sa mu priblížiť vtedajšiu spoločenskú situáciu (aj s dôverne známimi dôsledkami), ktorú sme už raz ako spoločnosť zažili - a pošťuchnúť ho aby si našiel paralely ... napríklad so súčasnou dynamikou pravicového populizmu. Veď načo je história, ak sa z nej (znova) nevieme poučiť. Varovné podprahové signály sú ľahko prirovnateľné.