Podrobnosti recenze
7.8 4 10Pich sa vracia do rodnej dediny, pretože jeho zdravotný stav je zo dňa na deň horší. Živí sa tvorbou komplikovaných kvetinových dekorácií pre buddhistické obrady. Znovu nadväzuje niekdajší milenecký vzťah s veľmi sympatickým Shane-om, ktorému kedysi umrela dcéra a po tom čo prepadol pitiu a bezcieľnému ponevieraniu sa, ho opustila aj žena. Po opätovnom zblížení Shane prisľúbi, že sa na čas stane mníchom, aby pomohol Pichovej "zlej karme", či už na tomto alebo druhom svete.
Ich komunikácia je milo dospelá, priateľská a pritom bez gýčového cukru. Ich intímne momenty sú uveriteľne živočíšne a bez následných sebanenávistných relapsov. So svojou príťažlivosťou sú uzrozumení, aj keď sa Shane zdráha verejne vyjsť s farbou von, zatiaľ čo Pich pichľavo komentuje Shaneovú alkoholickú slabosť a bezcieľnosť. No zároveň tu nie je ani zbytočná neláskavosť. Skrátka sympaticky dospelo rozohraná partia, akú by človek nečakal na thajskom vidieku.
Film je vizuálne lahodný, no zároveň jeho dej nepostupuje podľa dôverne známeho dramatického oblúku. V niečom je dokonca prevrátený na ruby - v prvej časti bezprostrednosť situácií vzťahu, lásky, sexu - v druhej časti ťažký osobný prerod, spirituálna krížová cesta. V kapitole svojej mníškej skúsenosti čelí Shane strachom z fyzickej smrti ("meditácie na mŕtvolu" nevidí človek každý deň) a získava (možno) spirituálny náhľad na svoj život. Veľa zostáva nedopovedané.
Hoci buddhistickému pozadiu kultúry do ktorej je príbeh zasadený nemusí divák úplne rozumieť, práve to môže na filme očariť. Je nielen exotický čo sa týka krajiny, prírody a tvárí - ale ocitáme sa náhle na mieste, kde postavy inak premýšľajú, majú inú motiváciu v konaní, inak vnímajú smerovanie svojho života, toho čo bude potom, toho čo sa od nich očakáva v spirituálnom poňatí. Bolo to svojim spôsobom fascinujúco neznáme a osviežujúce. A do toho zasadený príbeh citu, záväzku, zodpovednosti - ktorý je ľudsky univerzálny.