(Upraven: Květen 27, 2021)

8.3

8.0

8.0

9.0

8.0
Jeden z najlepších produktov Netflixu, ktorý sa zaujímavo a sympaticky vyšvihol nad ich obvyklú latku "lepšieho priemeru". Skvele napísaný, zahraný a nasnímaný seriál, ktorý si môže podať ruku s nejedným kvalitným filmom, hoci si zachováva aj čo-to z typického seriálového rozvhu postáv. Napriek svojmu názvu to nie je úmorne didaktické vzdelávanie teenagerov - naopak, na pretras konečne prídu trapasy, nedostatočnosti a neobvyklosti - a to všetko vo veľmi láskavom a humornom podhľade, ktorý má čo povedať a ako očariť aj "chronicky dospelých".

Tým "menom" seriálu tu je istotne Gillian Anderson, pre ktorú to bude po Aktoch X ďalšia dobre zapametateľná rola jej kariéry - ako sexuálnej terapeutky, ktorá síce radí dospelým, ale vo svojej domácnosti, so svojim synom i vlastným ľúbostným životom si nevie rady. Jej syn, v podaní Asa Butterfield-a, si rozbieha vlastný čierny biznis sexuálneho "poradenstva" na škole, pre veľmi aktívnych ale tiež zmätených spolužiakov. Jeho najlepší kamarát je gay a "užíva" si svoje životné lekcie vďaka šikane prostého alfa-samca s nevkusnou rodinnou protekciou. A tak ďalej ...

Sympaticky na mňa pôsobilo "niekedy niekde" prostredie, ktoré nie je typická americká škola, ale vlastne ju nemožno zaradiť ani do žiadnej konkrétnej krajiny. Welshské exteriéry v údolí rieky Wye (napríklad most po starej železnici, či krásny rázovitý dom Milburnovcov) - dodávajú seriálu svojský šmrnc a neokukanú atmosféru. No a popový hudobný výber je vskutku prvotriedny, neopočúvaný a zároveň tak dobre zapasovaný do niektorých epizód, že sa občas stáva spolurozprávačom deja. (Na rozdiel od preceňovaného It's a Sin, ktorému nepomohli ani chytľavé klasické hity.)

Samotné mikropríbehy sú často dôverne známe, typizácia charakterov tu samozrejme je, ale bohato ozvláštnená netradičnými prvkami. Osamelá prudko-inteligentná rebelka Maeve s beznádejne stratenou matkou, typický chuligán Adam s prekvapivo zraniteľným vnútrom, či premient Jackson s dvoma lesbickými matkami s nárokmi ktoré ho idú uštvať na pokraj sebapoškodzovania ... až po samotného Otisa, ktorý nemá taký sexuálny pretlak ako jeho rovesníci a túži aby mohol svoju sexualitu objavovať trochu pomalšie!

Seriál môže točky-východoeurópanky dosť prekvapiť, pretože je tu dosť veľa motívov prirodených skôr zo západného diskurzu. Multikulturalita je tu skoro na ukážkovej úrovni (seriál predstavuje takmer fiktívny svet, ako by to mohlo vyzerať). Gay postavy či rodičia tu jednoducho sú a basta. Rieši sa ochytávanie v autobuse či vôbec "consent" v mikrointerakciách tak ako to vo vulgárnych vidieckych krajoch nebýva zvykom. Sexualita nie je "šteklivé tabu", ale prirodzená súčasť života ktorá nie je cudzia ani staršej generácii, ani tej najmladšej.

Ústrednými témami je porozumenie a načúvanie, vzájomná citlivosť k osobným zraneniam a strachom. Namiesto superhrdinov "ktorí všetko zmáknu" nám predstavuje ľudí z mäsa a krvi, ktorí so všetkými svojim zvláštnosťami a výstrednosťami potrebujú trochu ľudsky pohladiť. Svojim spôsobom tak prekonáva hocakú učebnicu sexuálnej výchovy (i etiky). Je to moderný seriál ozaj z 21. storočia.