Podrobnosti recenze
5.4 4 10Nedozvieme sa až tak veľa o pozadí postáv - napríklad ako to skončilo s Viktorasovou kariérou skokana do vody, ani prečo rieši to čo rieši (s medailami, bazénmi) a aký/či je za tým emocionálny náboj. To by sme možno chceli veľa od postavy, ktorá je skoro celý film pomerne mĺkva, nekomunikatívna, arogantná a vôbec nesympatická - také to "pekné tupelo", ktoré preferuje rýchle diaľnice pred dobrodržnou cestou zaujímavými miestami. Nedozvieme sa veľa ani o Mathiasovi, ktorý je tak umelý až to bolí - stále akoby citoval dáke múdra z príručky - ako to že na celej trase cez Taliansko "všetko pozná" a za každou odbočkou vie odporučiť nejaké magické miesto. Nehovorím o svadbe jeho priateľov, kde sa "čírou náhodou" objavia. To už je trochu veľa aj na umeleckú licenciu scenáristu.
Dynamika medzi nimi sa akosi rozpoltila. Ich rozhovory sú problematické, vôbec to nevyzerá že by Viktoras mäkol, nezbližujú sa. Ale skončia spolu v posteli a pôsobí to prinajmenšom vášnivo. Potom Viktoras pokračuje v bytí hnusným, a popri tom sú akože-spolu? Uvedomil som si, že nechápem ani jedno: ani tu kontinuálnu protivnosť, ktorá sa nijako nevyvíja, ani to ako sa uprostred nej stanú milencami. Aj jedno aj druhé by bolo zaujímavé, keby to ale dokopy pasovalo a keby sa to nejako prirodzene vyvinulo.
Nestačí len poslať dvoch chlapov odniekiaľ niekam. Road-movie stojí predovšetkým na vzájomnom spoznávaní sa a prekonávaní bariér. Tu však tvorcovia len nasilu našrubovali romantiku ("lebo to tam treba") na totálnu neromantiku ("aby to nebolo gýčové"), ako hlavu koňa na telo kozy.
No a čo sa týka samotného road aspektu - Kade? Nezdalo sa mi že by režisér/kameraman vyberali nejaké príliš zaujímavé miesta (Grécko, Taliansko, Alpy - no tak!), záber z plagátu je asi ten najzaujímavejší z celého filmu. Nemožno hovoriť ani o estetike škaredosti, urban distopias, skrátka nemalo to žiadnu atmosféru, ktorou by slabý príbeh mohol nasiaknúť prípadne aj vyniknúť.
Nakoniec to zachraňujú aspoň scény stretnutia s matkou (ale prečo žila bez syna, prečo ho nechala samého?) ... hoci ten koniec pôsobil trochu nasilu.