Červenec 09, 2019 3837

7.3

7.0

8.0

7.0

7.0
Film s potenciálom stať sa populárnou gay klasikou, splnený sen hipsterskej doby, ozdravný pobyt v sebavedomej a zároveň ľudskej kultúre západoeurópskej krajiny, romantický epos ktorý nejde do gýčového extrému, ale aj scenár, ktorý si žiaľ nie raz podráža nohy menej uveriteľnou psychológiou postáv a nadizajnovanými zvratmi.

V prvom rade - rád som ho videl. Oneskorený film z prostredia gay rugbyových tímov ktorý tu už dávno mal/môhol byť, ale udial sa až teraz. Film kde nikto konečne nerieši či sa (ne)môže vyoutovať. Toto už majú všetci dávno za sebou. Spolu tu súperia rôzne regionálne gay tímy a v rámci nich aj Áčková a Bčková liga, s typickými animozitami. Romanca sa rozvinie medzi dvoma plne vyoutovanými chlapmi, z ktorých každý cíti nepohodlie vo svojom "perfektnom" postmodernom vzťahu a spokojnom živote mestskej yuppie triedy. Tento "dotyk s budúcnosťou" - nonšalantnej bez obvyklých gay mindrákov - nepochybne môže očariť.

Chlapi sú fešní a bradatí a mužní až to bolí sa pozerať. Záberov do šatní a spŕch je tu požehnane - no nepôsobia vykalkulovane eroticky (ak vôbec), skôr prakticky ako lokácia konverzácií a konfliktov. Asi najviac ma zahriali "tímové rituály" - či už kamarátske gestá po zápasoch, alebo obvyklá rutina v pube nad pivom, s voľbou hráča i pošuka dňa. Dávalo to súťaživému (a dosť tvrdému) športu akési ľudské ukotvenie. Civilita ktorá na mňa z väčšiny filmu dýchala sa trávila príjemne.

Na druhej strane, na vývoji zakázaného vzťahu ústrednej dvojice mi od začiatku čosi neladilo. Akoby tam chýbala uveriteľná chémia? Obzvlášť Warrenovo správanie mi prišlo značne nepríťažlivé a nezamilovaniahodné. Dajme tomu, že možno obom postavám chceli scenáristi prepožičať špecifický "charakter"? Ktovie. Na zmienenú disonanciu sa aspoň žmurkne v scéne "prvé ráno po prvom flirte", kde to začne (aj keď nie úplne pochopiteľne, v kontexte predošlého rozbehu deja) škrípať.

Počas celého filmu som viac i menej výrazne cítil túto pachuť scenáristického "nasilu". Chýbala tu istá koherencia v jednaní. Čo zvrat, to neladiaci s predchádzajúcim príbehom. Vôbec spôsob akým sú chlapi prevedení celou svojou aférou je istým spôsobom vycucaný z prsta, zo zvôle scenáristu. A žiaľ - vidno to. No predpokladám že 99% divákov to nebude vadiť a budú sa nadchýňať bradatou romancou chlapáckych športovcov.

Boli scény, ako napríklad Vianoce vo Švajčiarsku (btw, Mark je chudáčisko ktoré žije tak trochu oportunisticky u bohatého frajera, ale zároveň ma matku, ktorá žije v päťhviezdičkovom švajčiarskom luxuse - a dokonca majú dobrý vzťah???) keď mi žiaľ stúpla hladina cukru (ľúbivosti, utešenosti) na úroveň rôznych typizovaných vianočných filmov. Bolo to pekné na pohľad, ale zároveň čímsi "over the top", tlačiace na "spotrebné chute cieľového diváka".

Isté momenty filmu, tak ako boli starostlivo nadizajnované, mali skoro tú potrebnú silu, aby ma dostali či dojali. Už to tam takmer bolo, keby to realizátori nepochopiteľne nezabili v zárodku. Škoda. Vo výsledku, oceňujem že si tvorcovia aspoň odvážne vybrali koniec aký si vybrali, aj keď, v tomto prípade - nemusel taký vôbec byť. Znova len scenáristova zvôľa. Lebo poďme "spraviť umenie", že áno... :)

V podstate - prostredím, typológiou, tematicky - taká komerčnejšia variácia na populárny Weekend ... ale s menej zručným realizačným tímom.