- Filmy
- Filmobanka
- Maschile singolare / Mascarpone (2021)
Maschile singolare / Mascarpone (2021)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Antonio je 30ročný muž, ktorého život nečakane zmení smer hneď po tom, ako mu jeho manžel, od ktorého je emocionálne a finančne závislý, dá kopačky. Antonio tak musí nájsť nový zmysel života a cestu k nezávislosti.
V roce 2024 bylo natočeno pokračování s názvem Maschile Plurale.
Uživatelské recenze
Hlavnímu hrdinovi byste nejraději dali pár facek a ve výsledku je vám úplně jedno s kým skončí a jak to s ním vlastně dopadne.
Víc než průměrné hodnocení si tento snímek rozhodně nezaslouží.
.
Antonio žije vyše dekádu s Lorenzom v stabilnom vzťahu - ktorý ale jedného dňa spraví "puf". Antonio - tak trochu "žena v domácnosti" so záľubou v pečení - sa ilúzie dokonalého manželstva stále kŕčovito drží, až je naveľa vystrnadený z domu a strechu nad hlavou si nájde v luxusnom byte veľmi extravagantného sexuálneho atléta Denisa. Takmer proti svojej vôli a snáď prvý krát v živote "je zamestnaný" v pekárni u Lucu - pohľadného flirtujúceho kanca ktorý sa spolu s pôžitkárskym Denisom snažia Antonia nalomiť - aby si začal trochu užívať... Zvyšok filmu sledujeme zbližovanie so spolubývajúcim Denisom, podivné iskrenie s Lucom, pokusy o návrat k Lorenzovi, a najmä rad Antoniovych grindrových flirtov - každý katastrofa sám o sebe. Až raz nedá na Lucove rady ("nikdy nie dvakrát") a hrozí že si nájde nového Pána Dokonalého.
Okrem tohto riešenia vzťahov a pitvorenia sa s kamarátmi sa toho vo filme "príbehovo" až tak veľa neudeje. Skôr ide o konverzačnú skoro-komédiu, aj keď humor je len príležitostný a našťastie tak nejak nenútený. Takisto by sa dala použiť šablóna "vzťahová romanca" - aj keď uznávam, že celý koncept - nalomiť vzťahovému závilákovi dokonalú realitu, dať mu ochutnať pôžitky príležitostného sexu a tak nejako ho varovať že nemusí za každú cenu čím skôr "z manželstva do manželstva" - je záslužný počin. Obdobie pauzy - na ktoré názov filmu odkazuje ("mužský rod, singulár" alebo aj "single man") je tým potrebným časom vyrovnania sa s predošlým zážitkom, smútenia, vnútorného "dokončenia" rozchodu, narušenia stereotypu (či fixného pohľadu na život, spôsob ako ho žiť), získania nových skúseností na slobode ... ktoré môžu ten nadchádzajúci vzťah (ak to už musí byť) posunúť na o čosi dospelejšiu, triezvejšiu úroveň.
Samota je právoplatný spôsob života - navzdory neustálemu vmývaniu mozgov že "život sa deje v pároch" a "všetko smeruje ku vzťahom" a "ak nemáš vzťah, niečo nie je v poriadku" - a som rád že to vo filme zaznie - aj keď len veľmi letmo. Bol by som rád, keby tento svoj leitmotív film spracoval viac, hlbšie, na spôsob "zmierenia a spriatelenia sa so stavom single" či dokonca "možností je podstatne viac než len manželstvo alebo úlety". Takisto, sexuálne eskapády ktoré si Antonio začne užívať sú viacmenej mechanické tak ako stručné chatové frázy (ahoj, ako?, ideme na to?) - i voľný sexuálny život by sa dal opísať viac s citom, hĺbkou, rozmanitosťou. Vo výsledku tak snímok len utvrdzuje klišé mechanického vzťahu (podľa dôverne známej romantickej šablóny) a mechanického sexu (chladne, instantne, bez záväzkov) - medzi ktorými sa hlavný hrdina ocitne v dočasnom vzduchoprázdne. Preskúmať šedú/farebnú zónu kdesi "medzi" by bolo pre mňa šťavnatejšie.
Zaujímavý moment nastáva práve keď sa Antonio ocitne medzi čímsi ťažko opísateľným, pozvoľne sa vyvinuvším s Lucom - a novým potenciálnym dokonalým manželom. Obe možnosti v jeho príbehu/realite majú svoje oprávnenie. Musí si vybrať? Práve tu sa mi pýta nejaké odvážne riešenie. To ktoré si vo výsledku tvorcovia dopriali je síce decentné - aj sloboda a hľadanie vlastnej cesty je právoplatný stav a má v živote svoje miesto - ale svojim spôsobom na "lepší film" je akosi klasické.
Voľba priestorov je skôr komorná, ale vďaka slušnej kamere a scénografii nevznikol klaustrofobický pocit televízneho filmu. Pečenie sladkých náplastí na život je síce vo filme prítomné od začiatku do konca, no samo o sebe nijako výrazne nezasahuje do deja, je tam len ako kulisa, tvorcovia ho špecificky zužitkovali len veľmi málo (ako nástroj komunikácie, forma únikov, emocionálna očista, atmosféra vôní a chutí) - čo je dosť škoda (napadá ma hneď nedávno videný argentínsky Todos tenemos... či Babetina hostina). Oceňujem čiastočne voľbu hercov - bývalí, súčasní aj budúci sú naozaj pohľadní mužní chlapi - aj to že Antonio je mierne vytočený a mierne fyzicky zanedbaný "obyčajný chlapec" s ktorým sa divák ľahšie ztotožní. Len mi trochu vadila jeho stratenosť - nielen ako ryba bez vody po vykopnutí zo vzťahu - ale celková osobnostná nijakosť. Zvyšok postavičiek su dekoratívne "typy", ktoré naozaj ničím neprekvapia. Vo výsledku dobre zarobený film, emocionálne ľahko angažujúci, ale málo odvážny či inovatívny.
Bohužel tím, že je to film takový jaký je, nebude mít asi nejvyšší hodnocení na světových nebo českých heteráckých serverech, ale mě se moc líbil a myslím, že se bude líbit i mnohým uživatelům GT.
U tohoto sledování jsem neprahl po tom, aby to bylo obrovské srdcervoucí drama, strávil příjemný čas, oddech a měl pro mě přirozený pocit, že i gayové jsou tytéž lidské bytosti, jako všichni ostatní a nemusel jsem mít podvědomý strach, kdy zase někoho s odlišnou orientací zmlátí, zabijí, budou se mu smát, zostuzovat, ukazovat na něj, odstrkovat, diskrimonvat a tisíc dalších sloves, která všichni dobře (mnohdy nejen z filmů) známe. Tleskám ....!