Říjen 29, 2019 3026

8.0

8.0

8.0

8.0

8.0
Dať "určite doporučujem" v podstate tradične romantickému filmu na dôverne známu tému ako sa "chlap s chlapom zblížil" nebýva často. Musí to spraviť nielen profesionálne zručne, ale aj so suverénnou iskrou a snáď aj hlbším odkazom naviac. To všetko som si v "Iftár" v zdravej miere našiel.

K profesionalite len toľko: vizuálne sa na to krásne pozeralo, film ako má byť, klasický dramatický oblúk funguje, herci sú aj sympatickí aj talentom adekvátni svojej úlohe (najmä z Michaela Cassidiho to "čosi" čo takýto príbeh potrebuje jednoducho "žiari"), hlavné postavy dostatočne načrtnuté - dokonca aj ten gýč vkusný: na vytočenú divu Sam-a sa dobre pozerá, ani ta typicky "bláznivá rodina" Mo-a nepôsobí neznesiteľne umelo. Skrátka, aj tam kde umiestnili taktický humor, dá sa "s ním" baviť a nehanbiť sa (až tak).

Romantika najlepšie funguje ak sa postavy k sebe nehodia a majú kritické množstvo múch. :) Sexuálne-konzervatívny, tradície obľubujúci a poriadkumilovne-autistický šťastne-vyoutovaný moslim Mo(nk) a pri ňom pobavene flirtujúci živelnejší Kale - chémia funguje. Až moc dobre. Namiesto fast passion si doprajú prechádzky s rozhovormi, spoločné varenie a rozpačité spoznávanie. Samozrejme až kým neprídu k vzájomným rozdielom ... To čo to celé robilo znesiteľnejším než iné romantické filmy boli dospelé dialógy, ľahko ironický humor, vtipne vystavané mikro-situácie.

No a k tej hĺbke. Islam nie je niečo s čím / na čom / popri čom sa obvykle smejeme. Skôr to vnímame ako čosi nebezpečné, popri čom kráčame po špičkách. Ešte som nevidel veľa filmov (zo Západu) kde sa na islamskej rodinke bavíme ako na židovskej alebo kresťanskej - s ich roztomilo podivnými odlišnosťami. Nikoho tu nejdú "podrezať" kvoli cti rodiny, naopak, dostaneme celkom sympatickú exkurziu do názvoslovia, zvykov a obradov integrovaných moslimov. Scénky klebetenia z mešity sú roztomilé. No tu zasa hrozilo, že sa to zvrhne do opačného extrému: až didakticky tolerantná agitka. Našťastie, smerom k záveru túto umelú pozitivitu nalomia ústredné postavy samé a odhalia fakt nejednoznačnosti - že aj táto viera je pre niekoho zmysluplným jadrom života a pre niekoho iného môže byť opresívnym dogmatickým peklom - a že obe skúsenosti sú právoplatné.

Na komerčný romantický film viac než slušné. Hamdulillah.