(Upraven: Únor 16, 2021)

5.8

5.0

6.0

5.0

7.0
A zasa Scud. Neviem či to je pochvala alebo varovanie. :) Pán režisér je nepochybne talentovaný, ale aj nezávislý samorast: a to v dobrom aj zlom. Jeho tvorba pôsobí prinajmenšom vizuálne veľmi profesionálne a zaujímavo, no jeho epizodický spôsob rozprávania sa často nie najlepšie spojí. Ďalším trademarkom sa zdá byť čierny humor ak nie cynizmus, ktorý odkazuje až ku škandinávskym komédiám.

Titul "Láska stojí za ..." v angličtine doslova odkazuje na fajčenie, nie cigariet (radšej nebudem komentovať prečo by to mala byť "zlá vec") - a v doslovnom poňatí tohto významu aj otvára svoj film. V svadobnom videu zo života hetero mladomanželov všetkch šokujú ženíchove sexuálne radovánky s mužom - a "má po vtákoch". V tomto duchu duchu sa Scud jal portrétovať niekoľko prepletených príbehov zamilovaných a milujúcich z Hong Kongu - v tých najextrémnejších podobách lásky. Láska ktorá zo žiarlivosti zabíja, láska ktorá sa mstí, láska ktorá sa prie s peniazmi, láska incestná, láska obsesívne prenasledujúca. A tu by sa dala nájsť najväčšia výtka celého konceptu - je to naozaj láska? Alebo len chtíč, majetníckosť, nenechavosť, znudenosť - a v konečnom dôsledku predovšetkým nedospelosť? Ľudia ktorí skutočnú lásku (ktorá myslí predovšetkým na dobro partnera a nie na to čo niekto chce od druhého pre seba) nikdy nezažili a nepocítili - tak "láskou" nazývajú to čo majú, to čo sa im podarilo v živote dosiahnuť, akokoľvek absurdné a neláskavé to samo o sebe je. A tak je režisérov cynizmus určený skôr týmto nedospelým patvarom, než samotnej láske. Akosi najlepšie mi z toho vyšiel súrodenecký pár - kde živočíšne zaujatie jeden-druhou bolo vcelku úprimné.

Film je zároveň celkom láskyplným vyznaním mestu, ktoré portrétuje naozaj veľmi príťažlivo - a už len kvôli tomu neublíži pozrieť si ho. Motív s lezením po umelých stenách a skalách sa zaujímavými spôsobmi gradoval - a asi bol aj najvýraznejší z celého filmu, spolu s najextrémnejším mikropríbehom. Čosi má do seba aj subtílne čierno-humorný rozmer inak vážnych príbehov - len sa na to treba naozaj chcieť pozrieť z iného uhla. Gay motí(ov) tu svieti tak na 10-20%, no ako by sa u Scuda dalo čakať, je tu veľa (najmä mužskej) nahoty - a zopár veľmi sympatických hercov. Sexuálne scény sú viac i menej decentne rozmazané - čo bude mať asi niečo s miestnym cenzorským kódexom. Hoci je film erotičnom a sexom nabitý, pornografickým detailom sa až komicky cudne vyhýba.

Hoci to nie je svetoborný počin a ani úplne kompaktný, dá sa vcelku dobre stráviť. Viac ulahodí oku, než analyzujúcej mysli ktorá chce "pochopiť". Konieckoncov ide o city a pocity.