Srpen 14, 2020 1175

7.5

7.0

7.0

9.0

7.0
Celkom príjemné prekvapenie so solídnym vizuálom ktorý nie je zbytočne ľúbivý, ani zbytočne mučivý; dobre vystavaná dráma, dokonca s dvoma odlišne ladenými "dejstvami". To prvé je polosurový-polocitlivý náčrt väzenského života (snahy o trochu zmysluplnosti existencie ak nie i trochu nehy) - ktorý ma prekvapil (vystrašil) pomerne súčasnou/uveriteľnou atmosférou, ale ešte viac asi tým, že keď som po 10 minútach išiel rezignovnať "toto bude jeden z tých škaredých ťažkých filmov bahniacich sa v utrpení" - dostal som niečo sympaticky iné! Druhé dejstvo sa odohráva v civilnom svete, do ktorého sa bývalí väzni snažia nejako dôstojne vrátiť a možno aj rozlúštiť, čo to tam za mrežami vlastne načali.

Priznám sa že ma film až do samého konca držal v napätí - "a teraz sa niečo strašne zlé stane" - no v celku a vo výsledku pôsobí pomerne ľudsky a zvláštne optimisticky. Možno sme už "vychovaní" (fimovým) životom čakať samé katastrofy. ;) Film ma zaujal zvláštnym rozporom kvalít - na jednej strane narušuje pravidlá a očakávané "momenty", na druhej strane je jasné že je "ušitý" pre gay obecenstvo. Nečakaná romanca medzi "heterákmi", ktorá prerastie v niečo viac však nepôsobí príliš vycucane z prsta, ani presladene. Celý ten konštrukt možnosti nehy (možno vynútenej špecifickým prostredím) medzi "obyčajnými chlapmi" ktorí majú/mali priateľky, ktorá však pootvorí dvere možnosti pre pokračovanie (bisexuálny potenciál) - pôsobí relatívne uveriteľne. V podobe ponaučenia: "Dať váhu tomu ako toho človeka poznáš, ako ti je sympatický, ako mu dôveruješ, ako ho máš rad - pred tým než ako sa definuje čo sa týka pohlavia, rodu, alebo orientácie."

Rôzne flashbacky na rodinné väzby a minulosť príbeh skôr obohacujú. Aj keď by sa tu dalo kde-čo vytknúť - nejaké tie umelejšie pôsobiace scény sa tu nájdu - neznehodnocuje to príbeh celkovo.

Film toho ponačína veľa a pestro - nie že by všetko rozpitval až na kosť - alkoholizmus, spirituálna očista od zlého zážitku, aféra s transženou, mafia, nepočujúca dcéra ... aspoň nepôsobí tak plocho a okukane. I žánrovo je menej zaraditeľný (čo v tomto prípade vnímam skôr ako plus) - trochu väzenskej drámy, trochu romance, trochu civility, trochu rodinnej telenovely, trochu gangsterky. Klasické pravidlo: veľa nečakať - a byť možno milo prekvapený. Mne sa páčili netuctové tváre (jeden zjavný fešák, druhému treba "prísť na chuť"), latino prostredie (ešte stále podreprezentované v americkom filme) a obzvlášť scéna kde Carlosova mama vysvetľuje Rubenovi čo je to mačizmus a povrchne-dfinovaná mužnosť. Tohoto by som si prosil vo filmoch oveľa viac, oveľa častejšie.