9.7 18 10

8.5

9.0

9.0

8.0

8.0
Osud židov v koncentračných táborov je všeobecne známy, o veľa menej (ak vôbec) sa rozpráva o rómskych či homosexuálnych obetiach obludne prostej ideológie nacizmu. Práve oni boli tými najnižšími z najnižších - na ktorých pľuvali aj väznení židia - a ktorým sa dostalo toho najhoršieho zachádzania zo strany "árijcov".

Tento príbeh je akýmsi pomníkom smutného príbehu histórie, ktorý ešte stále nemá väčšinová spoločnosť odvahu počuť. Zhŕňa a na modelovom príbehu približuje teplý holokaust. Najkrutejším vrcholom filmu nie je ani tak takmer nevydržateľná scéna popravy v lágri, ale rodinný rámec príbehu. Priemerný heterák nevie odpustiť svojmu teplému bratovi úspech a šťastie, preto ho udáva a necháva odviesť do koncentračného tábora, zatiaľ čo jeho partnera na mieste zastrelia. Výčitky svedomia sa mu podarí potlačiť, stáva sa uctievaným stredobodom svojej rodiny. No hanebná pravda ho predsa len dostihne.

Autor tak načrtáva ďalší modelový portrét - závisti - zo strany heterosexuálov, ktorí nemajú v sebe tvorivosť ani výnimonosť, sú zbabelí, normálni, žijú "tak ako ostatní", celý život sa snažia nevyčnievať z radu a nemať tie nesprávne nálepky. Ovocie, ktoré škatuľky prekračujúcim a teda inšpirovaným ľuďom prináša ich prirodzený talent - vedia machovia len s použitím sily a zákernosti ukradnúť.

Až do takéhoto extrémneho pohľadu dokáže tento film (teplého) diváka posunúť. Naspäť k stredu (zmierlivosti) bude musieť odpochodovať sám a s trochou premáhania. "Všetci nie sú rovnakí." Dúfajme. Aj keď história je plná protipríkladov. V človeku film zanecháva trpkosť a rozčarovanosť... Preto si myslím, že ako "poučné" dielo je dobrý skôr pre sexuálne väčšinové publikum.Aspoň sa dozvedia niečo nové...