Podrobnosti recenze
8.0 15 10Tím novým je pro psychoanalytika Mattea vzplanutí ke klasicky krásnému mladému synovi jeho přátel. Nijak unikátní téma ve filmu, literatuře i v životě. Unikátním rysem Il compleanno je ale velmi nezvykle nastolená otázka morálky: hned v úvodu odkazem na příběh Tristana a Isoldy, který lze chápat jako morálně problematický, téma Wagnerovy opery pak výrazně podkresluje i tragický závěr.
Filiberti se snaží navázat na dobré časy italské filmařiny, jak moc se to podařilo, na to bude mít každý svůj názor. Jeho divadelní režisérské začátky a orientace na klasiku jsou patrné. Objektivně lze filmu vytknout od počátku příliš snadno odhadnutelnou zápletku a velmi pomalé odvíjení děje, které vede k celkové zdlouhavosti. Rozhodně jde ale o počin, který se současnému standardu filmů s gay tématikou vymyká, a už proto stojí za vidění.