- Filmy
- Filmobanka
- Il compleanno / David's Birthday / Davidovy narozeniny (2009)
Il compleanno / David's Birthday / Davidovy narozeniny (2009)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Dvě dvojice přátel, Matteo a Francesca, Diego a Shary se rozhodnou strávit společně léto v domku na pláži na úpatí hory Circeo. Matteo, vystudovaný psychoanalytik, čtyřicátník, má se svojí ženou Francescou pětiletou holčičku, Elenu. Matteo je spíše hloubavý, přemýšlivý a jeho vztah s Francescou je klidný, nicméně pevný a šťastný.
Diego je stále chlapec, který se nakonec stane advokátem a přivede do jiného stavu jednu americkou dívku - Sharry, se kterou má syna Davida. Shary a Diego mají vášnivý, ale nestabilní vztah. David, žijící v USA, kde studuje, se vrací po 5 letech do Itálie, aby strávil prázdniny s rodinou.S příjezdem Davida, začíná Matteo pociťovat vůči chlapci silný zmatek a atmosféra se stává čím dál tím víc napjatá. Jenom Leonard, který se vrací z cesty kolem světa, poté, co stráví pár dní s oběma páry, začíná chápat, o co tu ve skutečnosti jde. Harmonie začíná v obou rodinách brát za své a vzájemné napětí zaplavovat všechny protagonisty. Vztah mezi Matteem a Francescou se zhoršuje a i mezi Shary a Diegem vyvstávají staré spory. Leonard, poté co se marně snaží varovat svou sestru a Mattea, se rozhodne odjet a nechává protagonisty v jejich nevyhnutelném osudu.
Uživatelské recenze
Myslím, že od prvního okamžiku věděl, jak na něj působí, co cítí, i jak sám se sebou bojuje... jen mu to bylo jedno a nijak zvlášť mu nezáleželo na následcích.
David byl svobodný, takže teoreticky si myslím, že bylo na Matteovi, aby odolal. On byl ženatý, měl rodinu a závazky. I když... dá se touze, takové, jaká je nám tu ukazována, hluboké, všepohlcující, a doslova jdoucí přes mrtvoly, vůbec odolat? Možná kdyby Matteo hned po prvním setkání odjel... ale pokud byl konfrontovaný s vlastní touhou, která se s každým dnem zvětšovala a pohlcovala ho... nemyslím si, že to mohlo skončit jinak-
Tedy samozřejmě to mohlo skončit jinak?...
...ale ať jsem si představovala jakýkoli konec, tak takový, který ve filmu je, to opravdu nebyl??
Díky za film a titulky.
Znovu si jej určitě nepustím, ale herecké výkony byly přesvědčivé a příběh ušel. Zpracování působilo takovým divadelním dojmem a připadalo mně, že příběh se odehrával ve starší době, než jakou vzhledem k přítomnosti mobilních telefonů měl zobrazovat.
Tím novým je pro psychoanalytika Mattea vzplanutí ke klasicky krásnému mladému synovi jeho přátel. Nijak unikátní téma ve filmu, literatuře i v životě. Unikátním rysem Il compleanno je ale velmi nezvykle nastolená otázka morálky: hned v úvodu odkazem na příběh Tristana a Isoldy, který lze chápat jako morálně problematický, téma Wagnerovy opery pak výrazně podkresluje i tragický závěr.
Filiberti se snaží navázat na dobré časy italské filmařiny, jak moc se to podařilo, na to bude mít každý svůj názor. Jeho divadelní režisérské začátky a orientace na klasiku jsou patrné. Objektivně lze filmu vytknout od počátku příliš snadno odhadnutelnou zápletku a velmi pomalé odvíjení děje, které vede k celkové zdlouhavosti. Rozhodně jde ale o počin, který se současnému standardu filmů s gay tématikou vymyká, a už proto stojí za vidění.
Kvalitní film, do posledních detailů zcela domyšlený, někteří sice tady ve velmi dobrých a fundovaných komentářích mají lehké výhrady, ale já si myslím, že to právě ke snímku patří, pro mě nepředvídaný, překvapivý závěr, čekal jsem všechno možné, že to nedopadne dobře, ale ne zrovna takto.
Na tom, že je zralý ženatý muž znenadání a bez varování osudu okouzlen mladším mužem, není vůbec nic neobvyklého. Podobných příběhů se v reálném životě odehrává vícero a každý z nich se rozvíjí po svém. Věřím, že to pro takového muže, doposud skálopevně přesvědčeného heterosexuála, musí být hodně těžký okamžik a vyrovnat se s novými pocity není jistě vůbec lehké.
Tento film jsem si tedy pustil s velkým očekáváním a se stejným rozčarováním jsem ho i dokoukal. Všechny postavy (snad až na Diega) i samotný děj jsou totiž příliš schematické, působí nepřirozeně až křečovitě. Režisérův sklon k pathosu a tragédii je víc než patrný.
Náznaky „tajemna“, které nejsou dále rozvíjeny (neobjasněná smrt Leonardovy manželky, utopená dívka), a vedlejší postavy (Davidův strýc Leonardo a bizarní Matteova pacientka) jsou rušivé, jelikož pouze vzbudí divákovu zvědavost, aniž by ji ukojily.
Na druhou stranu nádherné záběry a uchvacující hudba oko i ucho potěší. A co si budeme nalhávat, i pohled na Mattea za tu námahu stojí...