Podrobnosti recenze
6.6 7 10Cílovou skupinou jsou mladí ve věku kolem pětadvaceti a méně, a ambicí není přinést nová fakta, souvislosti nebo interpretace, ale takto mladému publiku dobu co nejautentičtěji popsat, umožnit mu zažít ji skrze osudy hlavní postavy, která mu bude blízká a srozumitelná. Přesně toto se autorům povedlo dokonale: dnešní mladý divák vidí tehdejší svět očima svého tehdejšího vrstevníka. Hlavní postava by tak, jak je popsána a usazena do děje, ve skutečnosti nikdy nemohla existovat a působit, potud jde o fikci, otevřeně řečeno, o fikci na úrovni kovbojky. Současně je ale vystavěna, obsazena a zahrána tak, že působí lidsky přesvědčivě, lze s ní sympatizovat, ztotožnit se s ní. Po tomto zdánlivě ne zcela seriózním mostě jsou k divákovi stravitelně dopravena kvanta podstatných informací. Je nemožné si představit, že by něco takového mohlo vzniknout u nás.
Výhrady tvůrců k reaganovské politice jsou patrné a jsou asi reálným obrazem pocitů části tehdejších Wessis. Chybí aspoň malé připomenutí, že bez této politiky by těžko došlo ke znovusjednocení Německa a k návratu zemí tehdejšího sovětského bloku do Evropy. Němečtí filmaři zde dospěli skoro až ke tradiční české trpitelské póze tézí, že vlastně obojí, západní i východní Němci byli vlečeni svými silnějšími spojenci. I Honecker vychází v příběhu jako téměř kladná postava. Po - pro příklad - nelítostně sebekritickém filmu Životy těch druhých, který ilustruje, že nejvíce zla v éře komunismu Němci spáchali sami na sobě (pro nás přeneseně Češi sami na sobě), jde o zřetelný krok zpátky.
Filmařsky jde o průměr, intenzivní snaha o vyšperkování prostředí dobovými reáliemi a o vložení maxima dobových televizních dokumentů mají přednost před jakýmikoli zvláštními efekty. Herci jsou přesvědčiví, nemají ale moc co hrát, protože postavy jsou plně podřízeny své dané "historické úloze". A místy je znát, že financí na výrobu moc nebylo. Divák gay bude nejspíš mrzutý, že záběrů, které by potěšily jeho oko, jsou v těch více než pěti hodinách jen asi tři vteřiny.
Gay téma je vedlejší linií, ilustruje, že (a jak) i sexuální orientace sloužila jako nástroj manipulace. Ve spojitosti s AIDS nabývá na významu jako součást závěrečného připomenutí, že do individuálních osudů nezasahují jen mocenské hry.