- Filmy
- Filmobanka
- Mandragora (1997)
Mandragora (1997)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Patnáctiletý Marek opouští svého autoritativního otce a vlakem se vydává do Prahy. Krátce po příjezdu se ho ujímá zkušený pasák, díky němuž naivní mladík proniká do nového prostředí a záhy se stává prostitutem. I když prožívá chvilkové opojení z peněz a blahobytu, nakonec se ponížený a zoufalý uchyluje k drogám.
Uživatelské recenze
My, kteří jsme zde prožili devadesátá léta, prožili jsme časy báječné svobody, velkých nadějí, náhle otevřeného širokého prostoru pro sebeuplatnění. V té době se u nás usadily desetitisíce lidí ze Západu, kteří zde užívali více volnosti a možností, než měli doma. Někteří se jen těšili ze svobody, někteří svými schopnostmi a zkušenostmi přispívali posunům země dopředu, a někteří doufali udělat odsud díru do světa za pár šupů. Díky slabému kurzu koruny, nezkušenosti zdejších lidí a jen pomalu postupujícímu slaďování legislativy s vyspělými zeměmi mohli uskutečňovat projekty, na jaké by doma nemohli ani pomyslet.
Někam sem lze nejspíš zařadit Wiktora Grodeckého, který zde natočil dva dokumentární a jeden hraný film, ve všech případech senzacechtivé, dryjáčnické, manipulativní a urputně homofobní (Mandragoru nelze posuzovat bez souvislosti s oněmi "dokumenty"). Padá sice námitka "vždyť je to o prostituci, ne o homosexualitě", jenže naprosto vše, co se v Grodeckého filmech homosexuality týká, je zobrazeno jako amorální, asociální, nebezpečné, zkažené a - podle možnosti - i zločinné. Nejde o objektivní obraz společenského jevu, ale o zřejmou snahu přitakat řadě argumentů homofobní propagandy ultrakonzervativních a bigotních klerikálních kruhů. Bylo by překvapivé, kdyby tyto kruhy nedokázaly Grodeckého pachtění ocenit. Pokud bychom "devadesátkám" chtěli přiřknout hamletovské "vymknuta z kloubů, doba šílí", pak dobrým dokladem by byla skutečnost, že Grodeckého manipulativní výpotky koupila a odvysílala veřejnoprávní televize: Grodecký se financemi opravdu trápit nemusel. Velmi dobře pamatuji, jak většinová společnost tehdy filmy přijala: převážně se otřásala hnusem "nad buzerantama", přesně tak, jak byly filmy zacíleny.
Nemám právo udílet nevyžádané rady. Kdybych je měl, doporučil bych všem, kdo jsou zdrceni závěrečnou scénou Mandragory, aby si uvědomili, že neviděli skutečnost, ale pouhý film. Film, který byl natočen podle scénáře, a ten scénář napsal kdosi, kdo nezbytně nemusel mít čisté úmysly. Poradil bych jim i, aby se zamysleli, zda jsou opravdu odolní proti zlovolné manipulaci.
Osobně, když jsem Mandragoru viděl, křičel jsem velmi hlasitě, velmi sprostě, a nejslušnější výkřik zněl "hyperhomofobní extrashit". Gustáv Husák tu po sobě skoro nic dobrého nezanechal, jedno ale přeci jen. Je to výrok "Když čert nemůže uškodit, aspoň zasmrdí".
Jeden z prvních filmů s gay tématikou u nás. Sjížděl jsem ho na VHSce a nic podobného do té doby neviděl :-)
Ouki možná že v dnešní době bych ho už hodnotil jinak, ale tenkrát jsem byl naprosto učarován :-)
Otázkou je jak byly buzny ve filmu zobrazeny a v jakém prostředí ... Ale ta odvaha pustit se v té době do natáčení takového filmu s nejisým finančním výsledkem , kdy se do kina moc nechodilo a na tyto filmy moc nekoukalo ... je obdivuhodná
Opravdu víceméně nechutné, orientace na stejné pohlaví je zde vykreslena v negativních barvách (hnus, špína, spodina) a k tomu mistr třetiřadé pornoprodukce, místy se mi zvedal z toho kufr …
Poukazuje na to, ze homosexualita je velmi spatna a skoro vsichni homosexualove musi tak byti prostituti a(nebo) tocit porno v drsnych podminkach, bez ochrany a základní hygieny.
Poukazuje sice na tehdejsí problematiku v jine době ale zpúsobem značně přitaženým za vlasy.
Navíc kombinace hereckého obsazení podle mého nebyla zvolena zrovna 2x stastne.
Navíc jak už tu bylo zmíněno. Homosexualita je tu ukazována jako špatná. Takže další mínus.
A nevím, drsné mi to taky nepřišlo. Chvílemi spíše nechutné.
Tady člověk pochopí, jak moc si musí vážit života a hlavně přítomnosti toho nejcennějšího člověka na světě - maminky...
I přesto, že tomuto chlapcovi - Markovi - otec nechtěl špatně, stačilo více naslouchat... Zároveň chápu, že toho bylo na otce hodně , maminka zřejmě zemřela , co jsem tak pochopil
Pak si Marek (bohužel) vybral cestu, která vedla k jeho záhubě... Ta dětská naivita... Sám kluk (pohledný) v Praze a bez prostředků... A do toho prostředí absolutní spodiny, kde jedinou věcí, na kterou slyší všichni včetně "kamarádů" jsou jen a jen peníze... Lidský života = nulová hodnota... Prostě jen maso na výrobu peněz...
Absolutní zoufalost, spousta ran a nejen fyzických...
Hodně otevřený film... To šílené pozadí natáčení filmů 18+, drogy, prostituce...
Pak mě také dostalo jak muž, který stál za začátkem Markova špatného konce, v klidu zapaluje jeho otci cigaretu (i když nevěděl o této rodinné vazbě a ani by ho nezajimala)
Já tak doufal v lepší konec - v chlapcovu záchranu - když ho otec začal hledat...
A pak je jen oddělovaly dveře na WC, za kterými pomalu a jistě vyhasínal Markův život...
Do toho zase do Prahy přijíždí mladý chlapec s vidinou lepších zítřků...
Musím však souhlasit, že je zde homosexualita podána opravdu v hrozném, světle - jakoby homosexuál - rovnal se spodina...
Všechno to je prostě o lidech...