- Filmy
- Filmobanka
- Posledice / Consequences / Následky (2018)
Posledice / Consequences / Následky (2018)
Základní informace o filmu
Osmnáctiletý Andrej je po řadě delikventních zločinů poslán do nápravného zařízení pro mladistvé. Zde se okamžitě stává soupeřem neoficiálního vůdce centra Zeljka, který, když v tělocvičně objeví Andrejovu sílu, jej naverbuje do svého gangu. Při jedné společné akci si Zeljko uvědomí, že Andrej je gay. A jeho neočekávaná reakce způsobí v Andrejovi ještě větší zmatek. Nejen že musí skrývat svou sexualitu, ale také musí zjistit, zda není používán jako nástroj vydírání. Zeljkova sexualita totiž zůstává poněkud nejednoznačná a nikdy není zcela jasné, zda k Andrejovi cítí pravou náklonnost, nebo jej používá pouze jako nástroj pro špinavou práci.
Uživatelské recenze
Jeden kamarád ho viděl, a tak jsem se ho zeptala na jeho názor, a dověděla se, jak to celé skončí... a i přes ten konec (který byl trochu jiný, než říkal) jsem měla strach z toho, co bude mezi tím.
A druhé přiznání je, že jsem se bála zbytečně. Vzhledem k jedné výživné scéně jsem se bála, že zbytek filmu bude mnohem horší... ale naštěstí nebyl.
Bylo to syrové a neučesané...
Nevím, jak moc tvůrci ukazují realitu nápravných zařízení pro mladistvé na Slovinsku, ale pokud to nějak takhle funguje, žádná náprava se nekoná. Vychovatelé se některých svěřenců spíš bojí a mnohdy k tomu mají důvod, a nemají žádné zákonné prostředky, jak situaci změnit. Takže to vlastně spíš nefunguje.
Film bych shrnula do třech základních myšlenek:
I přes oblak zamilovanosti je dobré dívat se na situaci střízlivě
Člověk nesmí nikdy ztratit sám sebe
A někdy se naše nejhorší obavy naplní
Scénárista a režisér Darko Štante prostředí nápravného ústavu využil s touž výhodou, jako jiní, přesto výsledkem není obvyklé klišé. Hlavní linie příběhu, střet dvou zcela protikladných postav, se vlastně mohla odehrát kdekoli. Střet na jedné straně protřelého Željka, který obratně zneužívá slabých míst kohokoli, aby ho donutil k čemukoli, a když zjistí tajenou Andrejovu homosexualitu, klidně mu sehraje vášnivou milostnou noc, jen aby získal oddaného svalovce na špinavou práci (a také příležitost natočit kompromitující video). Na druhé straně zmateného teenagera Andreje, který nedokáže svou homosexualitu přijmout jako danost s logickými důsledky, díky čemuž se v životě propadá hloub a hloub.
Na Andrejově obtížném sebepřijetí se mohutně podepisuje homofobie jeho okolí: vědomí, že kdyby sdělil byť jen těm nejbližším pohnutky svého nestandardního jednání, byl by zavržen, staví před Andreje nepřekonatelnou zeď. To, a stejně tak střet Željka a Andreje, vyvádí Posledice dost vysoko nad obvyklá klišé "filmů z pasťáku" - přinejmenším pro diváka gaye, který tu nachází přesvědčivě zpracován jeden ze svých základních životních pocitů.
Štante natočil mezi roky 2011-2018 tři filmy, prvé dva krátké, teprve Posledice jsou celovečerní. Přesto film působí silněji a přesvědčivěji, než většina podobných filmů natočených zde. I výkony mladých herců, jimž bylo v době natáčení málo přes dvacet, jsou solidní. Posledice získaly deset nominací a osm ocenění na menších filmových festivalech, v tom představitel Andreje, Matej Zemljič, hned několikrát za herecký výkon. Kdo má rád "veselé historky z natáčení", potěší se zde: https://odkrito.svet24.si/clanek/zabava/zaradi-strahu-pred-podganami-skoraj-zavrnil-vlogo-663892
Ďakujem za titulky.
Líbí se mi dobře zvládnutá psychologie postav, syrovost příběhu i zpracování, což snímku přidává na věrohodnosti. Film je nabitý emocemi, ať už pozitivními či negativními, ale přitom se tvůrci vyhýbají falešným sentimentům, což na balkánských filmech oceňuji.
Určitě se není za co stydět, ba naopak, v dnešní záplavě falešných a prázdných gay filmů, kdy mi připadá, že je točí každý, kdo do pr.... do zadku díru má, je tento film v současné filmografii velmi příjemným osvěžením.