- Filmy
- Filmobanka
- Saint Laurent (2014)
Saint Laurent (2014)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Přeloženo
Nové zpracování životního příběhu slavného módního návrháře, v hlavní roli výborný Gaspar Ulliel. Film mapuje období od roku 1967 – 1976. Tato verze, zaměřená na sedmdesátá léta v kariéře a životě YSL, ukazuje vrchol jeho tvorby, snahu o nový pohled na ženskou módu, ale i život pařížské „haute société".
Uživatelské recenze
Jak u pomníků bývá, zobrazuje legendu, a zobrazuje ji tak, jak byla cíleně budována, a jak tedy diváci logicky očekávají. V daném případě obraz odpovídá očekávání a budí už proto nadšení až do posledního záběru Yvesova úsměvu. Jistě ale nikdo nepředpokládá, že se legenda kryje s realitou: světová značka se nevybuduje popíjením záplav tvrdého alkoholu, zneužíváním léků či potloukáním po holandách. Ta tvrdá dřina a obchodní důmysl, to z velké části zůstalo schováno někde mezi jednotlivými okénky filmu, za pečlivě odehranými buzními gesty, intonacemi a mimikou, za rostoucím počtem hadů v drogami vybuzených halucinacích.
Všichni významní Francouzi končí dříve či později v ohromném pařížském Panteonu, bývají tam přenášeni i posmrtně. Také Saint-Laurentův popel se tam jistě jednou ocitne. Já tam i potom budu chodit skládat poklonu hlavně Saint Exupérymu, i když je zpřítomněn jen pamětním nápisem - je mi nějak bližší.
Návrhář Saint Laurent byl především provokativní a výstřední. Bertrand Bonello proto zvolil také provokativní a výstřední styl filmu, který se určitě nebude zamlouvat každému a je na každém divákovi, zda nabízenou podobu přijme či nikoli. Tempo vyprávění není nijak rychlé, Bonello záměrně nikam nespěchá a rozhodně nejde o divácky vřelou záležitost. Saint Laurent tak trochu připomíná jiný netradiční životopisný film z nedávné doby, a to konkrétně J. Edgara od Clinta Eastwooda. Po divákovi pak požaduje absolutní soustředěnost, přičemž po prvním zhlédnutí je možné přehlédnout některé detaily a film se tedy nabízí k opakovanému zhlédnutí.
Bonello měl u svého filmu velké štěstí na obsazení, které si zaslouží maximální uznání. Je tu jeden talent vedle druhého. Ať už je to Louis Garrel (Snílci), Léa Seydoux (Život Adele), Jérémie Rénier (Kluk na kole) nebo Helmut Berger (Soumrak bohů), všichni odvádějí vynikající herecké výkony a ve svých rolích jsou velmi přesní a autentičtí. Platí to i u méně známých herců (např. Dominique Sanda v roli Saint Laurentovy matky), kteří se i na malém prostoru pohybují s velkou jistotou.
Představitel hlavní role Gaspard Ulliel si zaslouží zvláštní odstavec. Jeho herecká kreace v roli Saint Laurenta je hereckým koncertem a Gaspard je tak velkým favoritem na letošního Césara. Prakticky po celou dvouapůlhodinovou stopáž nesleze z plátna a to, co ve filmu předvádí, je vyloženě fascinující a velmi emotivní, o jisté kontroverzi nemluvě. Ulliel má tu zajímavou schopnost, že už svou přítomností dokáže vylepšit i sebeprůměrnější snímek typu Hannibal: Zrození. Jeho dosud nejlepší rolí byl mladý tiskař v krátké povídce Le Marais v režii Guse Van Santa, kterou jste mohli vidět jako součást povídkové mozaiky Paříži, miluji tě. Yves Saint Laurent je jeho životní rolí, na kterou se jen tak nezapomene. A aby to bylo ještě přesnější, on Yvesem Saint Laurentem JE. Jednotlivá gesta, způsob chůze a pečlivá práce s podmanivým hlasem (v jeho podání francouzština zní velmi sexy) váš jednoduše uhranou.
Naprosto výtečná je i technická stránka filmu. Na první pohled zaujme dech beroucí dobová výprava, která vás vezme de facto do úplně jiného světa. Protože hrdinou je módní návrhář, tak se velký důraz kladl samozřejmě na kostýmy. I z těch vám budou jiskřit oči. A pokud vám je toho pořád málo, tak je k dispozici parádní soundtrack s dobovými písněmi a špičkovými interprety, kteří danou dobu skvěle dokreslují. Včetně slavné operní pěvkyně Marie Callas.
Vše navíc umocňuje vynikající kamera Josée Deshaiese. Její charakter je spíše divadelní, ale k celému autorskému konceptu se dokonale hodí. Zároveň před námi nic netají, některé výjevy možná budou pro někoho samoúčelné, ale rozhodně nejde o lacinou kontroverzi. Platí to především o již zmíněném Gaspardovi Ullielovi, který má ke kameře absolutní důvěru a ona zase k němu. Vytváří se tu tak velmi pozoruhodná symbióza.
Saint Laurent představoval pro Bertranda Bonella obrovskou výzvu, se kterou se popral obdivuhodným způsobem. Je to také výzva pro všechny diváky, kteří na režisérovu koncepci buď přistoupí nebo z kina odejdou s velmi špatnými pocity. Sledovat Saint Laurenta rozhodně není nic jednoduchého. Odměnou je potom nevšední zážitek a film, který by se dal po projekci rozebírat poměrně dlouho.