- Filmy
- Filmobanka
- Surto (2014)
Surto (2014)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Záznam divadelní hry o vztahu dvou mužů, ve kterém je touha, vztek i utrpení.
Uživatelské recenze
Gay interpetácie môžu ísť samozrejme ďalej a vnímať klbčenie postupne sa obnažujúcich tiel (lúpanie vrstiev smerom k vzájomnému zdieľaniu svojej zraniteľnosti) ako iné (inovatívne) formy telesného prepletenia a intimity - možno akčnejšej, hravejšej, zmyselnejšie, mimo klasické top/bottom klišé.
A možno to celé s "gay" témou nemá nič spoločné, sú to len telami zahrané vnútorné dynamiky vzťahov všeobecne.
V každom prípade súčasný tanec je žáner pre menšinu v menšine v menšine. (A možno nie? - povedal by optimistický umelec. :D) Vyžaduje vôľu hľadať obsahy v neverbálnom pohybovom slovníku. Ako spolu interagujeme, ako sa dotýkame, ako sa prezentujeme, ako pózujeme, ako sme prirodzení - prenesnené do fyzickej roviny vnímania, gest, rôznych kvalít pohybu. Stačí trochu otvorenosti pri pozorovaní.
Poznámka: mužsko-mužská interakcia, aj zdanlivo intímna, či dokonca nahota - nie je v súčasnom tanci nič výnimočné, skôr naopak - rutina výrazových prostriedkov. Nehudobnosť, rytmus udávaný len pohybmi performerov - je tu úplne bežný. Koncept hľadisko/javisko je už dokonca pomerne zastaralý. Možno toto nie je práve najvýnimočnejší kus z tohto umeleckého žánru - ale dajme tomu že relatívne prístupný gay publiku. ;)
Iné prístupné diela by som hľadal od formácie DV8 - či už "klasika" Enter Achilles, alebo relatívne nový "John".
Teatro Solíz, nejvýznamnější uruguayské divadlo, schované tak trošku za rohem hlavního náměstní Plaza Independencía s proslulým palácem Salvo a záznam představení z roku 2014 z na jihoamerické poměry malé zemičky (cca 3x tak velké jako Česko), která vznikla v minulosti jen hašteřením Portugalců a Španělů o tuto oblast, kde v prvních chvílích "zrodu" domorodci spapali každého bělocha, kdo se na tomto území ukázal, mě překvapilo.
Kromě země původu (i když herecko-taneční duo je dosahem nadnárodní) se představení od jiných podobných liší také zvláštním způsobem "zpracování", nahotou a navíc bez jakékoli hudby (!), jen zvuky těl a divadelních prken a na první pohled se může zdát lascivní, ale pro mě tomu tak nebylo.
Díval jsem se s odstupem doby znovu a je to zcela mimo hlavní proud, má to svou hloubku (i šířku) a je na každém z nás, co si z toho vezmeme. Mnozí odsoudí, jiní ne, pro mě vysoký nadprůměr, když sečtu všechny klady a zápory ...