- Filmy
- Filmobanka
- Une histoire sans importance (1980)
Une histoire sans importance (1980)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Sedmnáctiletý Filip a šestnáctiletý Claude chodí na stejné gymnázium v jednom francouzském maloměstě a již dlouho spolu kamarádí. Jejich přátelství má podprahový erotický náboj, který vyplyne během společně strávené noci ve Filipově posteli. Filip přebírá iniciativu, a protože Claude dává najevo své srozumění, považuje to za "velkou lásku". Pro Clauda je to však jen hra, jeden "bezvýznamný příběh". Filip je zklamaný a doufá, že společné stanování dá jejich vztahu nový impulz. Claude však jejich sblížení rázně odmítne. Definitivní krach uvrhne Filipa do hlubokého zoufalství. Ale nedokáže Clauda nechat být a sleduje jej, zatímco on je se svou přítelkyní. (ČSFD)
Uživatelské recenze
Claude nejprve projevy Philippovy přízně přijímá, ba provokuje je, protože mu zájem staršího kamaráda lichotí. Brzy ale poznává i vztahy s dívkami, a s tím dřívější těsné přátelství i dětskou erotiku s Philippem odmítá a zavrhuje. Philipp nepochopil (nechtěl pochopit), že Claude není gay, přirozenost jeho proměny nepochopil a považuje ji za zradu. O to víc rozchodem trpí.
Film, ač se odehrává v 70. letech, se inspiruje poznatky psychologie o několik desítek let staršími, takže nepůsobí vždy logicky, ale spíš tézovitě (k tomu viz zajímavé poznámky Arcadio Bolana mezi diváckými recenzemi na IMDB). Viditelně velké ambice režiséra (podpořené ČB provedením, celkovou atmosférou, místy zajímavým vizuálem, doprovodnou hudbou) se tak nenaplnily. Jde ostatně o jeho prvotinu, další krátký film natočil v roce 1983 a od té doby (dle IMDB) nic. Četné nešikovnosti nemá cenu vyjmenovávat, největší asi je, že ve snaze o zachycení dynamiky vývoje dospívajícího Clauda se jeho postava v závěru bez logického důvodu skokem proměňuje v úplně jinou osobnost, vnějškově dokonce stylizovanou do podoby dívky (oděv, účes, gesta, mimika). Asi má jít o obraz Philippových představ, nikoli reality, dostatečně zjevné to ale není.
Za klad filmu lze považovat věcné a neemotivní zobrazení homosexuality jako přirozeného jevu, bez uplakaného srdcerváče z let devadesátých, i bez neopodstatněné rozjuchanosti dob současných.