Květen 31, 2019 4353

9.3

8.0

9.0

10.0

10.0
Filmy hypertalentovaného tvorcu (režisér, herec, kostymér a ktovie čo ešte) sa nepozerajú ľahko. Disfunkčné rodiny, emocionálne vyhrotené situácie a postavy za hranicou normality a často i príčetnosti patria k jeho rukopisu. Málokedy si ich mám chuť pozrieť "čoskoro zasa". No nikdy neľutujem že som ich videl. Ísť na Dolana je svojim spôsobom sviatočná udalosť, aj keď nie tak lacno intelektuálskym spôsobom.

Samozrejme, nesklamal. Napriek vlastnej orientácií nebýva "gay identita" jeho prvoplánovou a jedinou témou, hoci býva samozrejme prítomná. Sústredí sa predovšetkým na človeka, jeho sociálne väzby, citové prežívanie. V tomto filme sa pre neho prvý krát túžba medzi dvoma mužmi stáva hýbateľom deja - no znova nie priamočiaro (a teda len pre gay publikum). Milovníkom filmov Marca Bergera bude tento dej veľmi povedomý. Komplikovane jednoduchý príbeh o dvoch hetero mužoch, ktorí k sebe pocítia čosi viac, čo presahuje hlboké kamarátstvo a snaď aj fixne dané medze sexuálnej orientácie. Malá veľká dráma sebaobjavovania a ujasňovania si citov, ktoré sa derú na povrch takmer prehlušené množstvom iných rodinných, pracovných a životných situácií. Skutočné napätie vyplýva skôr z toho, či na toto sprvu neuvedomené "čosi" vôbec vyjde čas a energia a sily hlavných hrdinov. Nie je to však slabina filmu, naopak, zručnosť režiséra, ktorý toto jemné bublanie necháva zaznievať rafinovane prekryté hrmotom rollercoastera "ostatného života". Jeho "focus" je však v tejto hre jednoznačný, drží v strehu diváka, ktorý si čoskoro uvedomí že sa tejto drámy "za dejom" naplno účastní.

Ako typický Dolanov film je to nával na zmysly - farebný, ukričaný, ukecaný, energický, miestami skoro hysterický - ale zároveň veľmi prirodzeným a fascinujúcim spôsobom. Cítiť z neho život, pre bežného filmového smrteľníka z Východnej Európy niekedy až zarážajúco vášnivý a intenzívny. Popri tom že s prehľadom zvláda udržať celý tento cirkus pokope a viesť ho podľa svojho zámeru správnym smerom, dovoľuje si tu a tam ho prikrášliť aj inovatívnymi prespektívami, nápaditými a nápadnými scénami a výjavmi - ktoré zaujmú ale nerušia. No to všetko je len pozadím pre niečo, čo sa odohráva pod povrchom.

Nie je to prvý film z takmer módnej vlny príbehov o "zvedavých heterákoch", ale nepochybne originálny. Niečo osobité ho odlišuje od krásnej idealistickej rozprávky - a dáva mu punc čohosi skutočného, čo by sa mohlo naozaj stať. Obnažuje na kosť hranaté kategórie sexuality a pátra po rýdzo ozajstných citoch ktoré môže zažiť každý muž, ak sa dokáže povzniesť nad zaužívané pohodlné vzorce toho čo by mal robiť a cítiť.