- Filmy
- Filmobanka
- Matthias et Maxime / Matthias & Maxime (2019)
Matthias et Maxime / Matthias & Maxime (2019)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Dva nejlepší kamarádi z dětství jsou požádáni, aby se políbili v krátkém studentském filmu. Zážitek probudí jejich vzájemné spící city, které konfrontují oba muže s jejich preferencemi a mění jejich život.
Uživatelské recenze
Konflikty nebyly tak extrémní jako v Dolanově debutu, a i když stále je to všechno "velmi pomalé", tady se to dá celkem přežít, protože se něco málo děje...
Kromě scénáře ale musím i chválit. Vynikající práce s hudbou, kde se prolíná klasika s modernou, herecké výkony, kdy se spousta emocí zrcadlí v hrdinech i beze slov.
Je to teprve třetí Dolanův film, který jsem zkoukl a stále se nemohu zbavit dojmu, že je to omalovánka zabalená do zlatého filmařského rámu. Nějak tomuto tvůrci nemohu stále přijít na chuť a už jsem to psal i v jiné recenzi jeho filmů, že plně respektuji rozpolcenost názorů na jeho díla od super dokonalého umělectví až po pozérský a narcistický brak. Já se pohybuji někde uprostřed ...
A to hodnocení zde... Jako vážně?!
Říkal jsem si, že tohle bude ten film, kdy mě Dolánek přesvědčí, že hudbu a zpomalené záběry neužívá jen na efekt a je schopný odvyprávět strhující příběh a že snímek Les amours imaginaires nebyl jen náhoda. Bohužel nestalo se.
Chaotické chvíle filmu střídaly klidné záběry protkané krásnou hudbou pro uklidnění, každý kousek filmu byl propracovaný do detailu a sálá z toho energie, že Dolan vyprodukoval film, se kterým je on sám spokojený (narozdíl od Donovan filmu). Film můžu jen doporučit, na Mezipatrech nás byl plný sál a myslím, že se na tom můžeme většinou shodnout.
Pár rýpavých poznámek se spoilery:
1) Chtěla bych vědět, kdy se dočkáme nějakého Dolan filmu, kde nebude mít postava komplikovaný vztah s matkou. Jen se jeho matka objevila na plátně a já už jsem jen čekala, kdy začne ten křik.
2) Zajímalo by mě, čím to je, že má Dolan snad každý film nějaké zranění..
Samozrejme, nesklamal. Napriek vlastnej orientácií nebýva "gay identita" jeho prvoplánovou a jedinou témou, hoci býva samozrejme prítomná. Sústredí sa predovšetkým na človeka, jeho sociálne väzby, citové prežívanie. V tomto filme sa pre neho prvý krát túžba medzi dvoma mužmi stáva hýbateľom deja - no znova nie priamočiaro (a teda len pre gay publikum). Milovníkom filmov Marca Bergera bude tento dej veľmi povedomý. Komplikovane jednoduchý príbeh o dvoch hetero mužoch, ktorí k sebe pocítia čosi viac, čo presahuje hlboké kamarátstvo a snaď aj fixne dané medze sexuálnej orientácie. Malá veľká dráma sebaobjavovania a ujasňovania si citov, ktoré sa derú na povrch takmer prehlušené množstvom iných rodinných, pracovných a životných situácií. Skutočné napätie vyplýva skôr z toho, či na toto sprvu neuvedomené "čosi" vôbec vyjde čas a energia a sily hlavných hrdinov. Nie je to však slabina filmu, naopak, zručnosť režiséra, ktorý toto jemné bublanie necháva zaznievať rafinovane prekryté hrmotom rollercoastera "ostatného života". Jeho "focus" je však v tejto hre jednoznačný, drží v strehu diváka, ktorý si čoskoro uvedomí že sa tejto drámy "za dejom" naplno účastní.
Ako typický Dolanov film je to nával na zmysly - farebný, ukričaný, ukecaný, energický, miestami skoro hysterický - ale zároveň veľmi prirodzeným a fascinujúcim spôsobom. Cítiť z neho život, pre bežného filmového smrteľníka z Východnej Európy niekedy až zarážajúco vášnivý a intenzívny. Popri tom že s prehľadom zvláda udržať celý tento cirkus pokope a viesť ho podľa svojho zámeru správnym smerom, dovoľuje si tu a tam ho prikrášliť aj inovatívnymi prespektívami, nápaditými a nápadnými scénami a výjavmi - ktoré zaujmú ale nerušia. No to všetko je len pozadím pre niečo, čo sa odohráva pod povrchom.
Nie je to prvý film z takmer módnej vlny príbehov o "zvedavých heterákoch", ale nepochybne originálny. Niečo osobité ho odlišuje od krásnej idealistickej rozprávky - a dáva mu punc čohosi skutočného, čo by sa mohlo naozaj stať. Obnažuje na kosť hranaté kategórie sexuality a pátra po rýdzo ozajstných citoch ktoré môže zažiť každý muž, ak sa dokáže povzniesť nad zaužívané pohodlné vzorce toho čo by mal robiť a cítiť.