(Upraven: Únor 24, 2021)

8.0

7.0

8.0

9.0

8.0
Hoci je to film s gay obsahom naozaj sotva na 10%, som veľmi rád že som ho videl, zostal mi v hlave a spravil mi náladu na niekoľko dní. A to je pritom skôr ľahko post-komerčným dielkom bez zásadnejších ambícií. No uchopenie dôverne známych tém a zvratov je na viacerých miestach osviežujúco neopozerané. Naviac, so skvelým vizuálom a zaujímavou atmosférou ktoré ho posúvajú do sympaticky nadpriemernej ligy.

1. Josh Peck ako Daniel. Presnejšie postava sama - už dávno, ak vôbec niekedy, som nevidel vyobrazeného takého príjemného dobráka do morku kostí - napriek (a možno vďaka) svojej vlastnej traume. Do konca filmu som tŕpol či to nepraskne - a skryte mu fandil. Ako postava ma zahrial na duši - rád by som takých ľudí stretol v realite. O to viac, že je naozaj na pohľad sympatický, no nie modelový spôsobom - bodík naviac. Je jedno že je heterák - to je ten typ do ktorého sa da vžiť a súcitiť s ním bez ohľadu na sexualitu (a možno i na pohlavie).

2. Komplexná zápletka - motív s kopačkami od priateľky, skúšaním šťastia v LA (no bez naivného gýču, a ak áno, náležite rozobratým), podivným ubytovaním u "latino gangsta", zrelou ženou a deťmi zo susedstva, no a samozrejme spočiatku "cool" vyzerajúcou skupinou nekonformných intelektuálskych vymetačov barov. To všetko zaujímavo prepletené.

Ďalšie body záujmu tak trochu prezrádzajú zásadné zvraty v poslednej tretine filmu, takže vopred varujem pred spoilermi :)

3. Gay ako negatívna postava nebolo pre mňa hetero klišé. Môhlo by byť, ale to je ľahko rozlíšiť. Daniel je naozaj otvorený človek, ktorý sa snaží byť priateľský ku každému a nevidíme ho nikoho prvoplánovo súdiť. Je v podstate ideálnym liberálnym heterákom "na kamošenie". A práve v tomto pohľade je zaujímavé, akým spôsobom tu účinkuje tá hlavná z G/L postáv (je ich tu viacero) - Seth. Síce očakávame klasickú zápletku o tom ako enfant terrible nalomí plachého ťuťmáka... ale nie, celé sa to zvrtne inak. Chlapci "kritici", ono je práve znakom ozaj liberálnej a progresívnej spoločnosti, keď budú môcž teplí/černosi/židia byť AJ negatívnymi postavmi - bez toho aby mali tvorcovia homofóbny zámer. Tento film nebol natočený vo východnej Európe pre východnú Európu - kde by sme sa na takýto rozvrh postáv pozerali možno s podozrením.

4. Konečne raz vidím zápletku, kde tí excitovaní pôžitkárski "umelci" , ktorí vo veršoch midžujú na "priemerných ľudí" - sú obnažení aj vo vlastnej prázdnote, povýšeneckosti, manipulátorstve. Chcú byť iní, chcú byť cool, chcú byť slobodní - ale tvoria pritom veľmi kruto neslobodnú dynamiku.
Zatiaľ čo z na pohľad nesympatických latino gangsta sa vykľuje celkom zaujímavo ľudsky motivovaná skupina. Tu je ten obrat opačným smerom, ale znova prekvapivo proti prvému dojmu a bežným očakávaniam.

5. Pomrkávanie realitou: Spisovateľ ktorý všetkým hovorí že by chcel písať, ale nič ešte nenapísal. Road trip do mesta snov, ale bez priateľky a bez nálady. Nájdenie super nových priateľov, ktorí sa z ničoho nič začnú chovať chladno. Shortbusoví hedonisti ktorí sa zvhrnú na sektársky kult. "Tupý gangster" z ktorého sa vykľuje inteligentná vnímavá bytosť. A obzvlášť sympatické narážky na nedospelosť a nezrelosť - ktorú postavy nielen prejavujú, ale aj diskutujú.

6. Film niekoľko krát vťahuje diváka do pomerne nepohodlných situácií/prostredí (v ktorých by sme sa radšej neocitli) ... a v zaujímavom kontraste nás nimi prevedie so zraniteľne naivne priateľkou postavou.

7. A hoci je Silver Lake čoby kameňom dohodil od Hollywoodu, tvorca nás vôbec netlačí do happyendu ani v jednej z očakávaných možných romantických kombinácií. Každý musí na sebe ešte zamakať. Namiesto k "zaslúženej láske" dej smeruje k osobnej slobode, v jej rôznych podobách.

Je to zvláštny film, ktorý vzdáva hold zlatému hollywoodskemu štandardu: príbeh o rozprávačoch príbehov - ale so sympaticky nehollywoodskymi zvratmi. Na malý zabudnutý filmík slušné.