Únor 20, 2009 3341

10.0

10.0

10.0

10.0

10.0
Vynikajúci film. Pretože nie je len "blbým" posmutnelým príbehom o ťažkom commming-oute, ale obstojí i sám o sebe ako Pán Film - mimo toho, že je "aj o gayoch". Pre priemerné nakupujúce diskofilné buzny sa zaiste môže zdať príliš komplexný a široký...

Jeho ústrednou témou je alternatívny spôsob vzdelávania, to, že nabifľovať sa fakty, povedať zopár pikantných postrehov na zaujatie diváka nestačí, chytrosť nie je múdrosť a už vôbec nie ľudskosť. V malom príbehu sa odohráva takmer titánsky súboj dvoch svetov - súčasného politicko-novinársko-vzdelávacieho establishmentu - a tvorivých, hravých, humanistických síl. Potrhlou bláznivosťou k zachovaniu si súdnosti a zdravého rozumu i duše.

Gay témou je jednak profesor, ktorý svoju triedu veľmi vyspelých žiakov "jemne sexuálne obťažuje", ale ako sám vraví: "vzdelávanie je samo o sebe erotický proces" - hoci dnešná doba je náchylná na stojové škatuľkovanie a zjednodušovanie sveta na súbor faktov a zákonov - "a grope is a grope". Hetero študent medzitým balí druhého sexuálne nevyhraneného profesora a mladý gay sa nešťastne zamiluje, pričom mu pri vyrozprávaní sa načúva nemasturbujúci syn farára. O tom, že niektoré z postáv sú gayovia ich okolie vie, prijíma to bez rozruchu. Ba čo viac, aj ďalšie postavy balansujú na sexuálnom rozhraní, či aspoň v šedých zónach. Sexualita (a s ňou spojené utrpenie) sú brané veselo, ironicky i tragikomicky, no bez skrytej homofóbie i bez vyžívania sa v samoľútosti. Veta "Oh, but the pain!" je najstručnejšia, najvtipnejšie zahraná a najvýstižnejšia scéna na tému "ako sa gay má vyrovnať s comming-out-om". Jedna veta za tucty filmov.

Vizuálne príjemnú pozerateľnosť, nežnú ľudskosť a zároveň zmysluplnosť, náročnejšie myšlienky a prítomnosť posolstva - klasické devízy britského filmu snúbiaceho to lepšie z Americkej (forma) aj Európskej (obsah) kinematografie - dopĺňajú naozaj krásne a inteligentné dialógy, zapamätaniahodné scény, humor, nadhľad aj irónia.

Len škoda toho trochu divadelného konca... ale i ten je v podstate prinajmenšom neobvyklý.