- Filmy
- Filmobanka
- Genèse / Genesis (2018)
Genèse / Genesis (2018)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Přeloženo
Guillaume zjišťuje, že ho nejlepší kamarád přitahuje jinak, než si doteď myslel. Charlotte je zklamaná, když ji přítel řekne, že jejich vztah považuje za volný. Félix se na letním táboře seznamuje s Béatrice. Příběhy 3 teenagerů, které jsou rozdílné, a přesto mají něco společného.
Uživatelské recenze
První dva příběhy jsou velmi silné, třetí dojemný, žádný ale není pro film vysloveně klíčový. Více jde o sérii epizod, situací a pocitů, z nichž sestává hlavní díl vkladu, který věk teenagera pro další život člověka znamená. Méně důležité zůstává pominuto, nevysvětleno či nedopovězeno. Scénárista a režisér Philippe Lesage je pozorovatel, který podstatné momenty dokáže vyhmátnout, načíst a dostat na plátno se všemi odstíny motivů, chování a emocí postav. Výborný výběr herců, přiměřená muzika, nenápadně dobrá práce s kamerou, světlem, barvou.
Nejen pro gaye, ale i podle odborných kritik je nejpropracovanější postavou introvertní Guillaume, který zmatky a nejistotu maskuje exhibicemi a šaškárnami. Všechny polohy role podává Théodore Pellerin s naprostou přesvědčivostí. Představitelka megasoběstředné princezničky Charlotte toho tolik ke hraní nemá, zato se projevuje slabost, kterou Lesage pro Noée Abitu chová: kdyby se vystřihly všechny záběry, kde kamera zblízka zabírá její únavně monotonní mimické a pohybové kreace, třetina filmu je pryč. Dobře odpozorované a zahrané jsou postavy osobnostně deformovaného pedagogického personálu, hlavně zamindrákovaný profesor je dokonalý. Role ve třetím příběhu jsou přizpůsobeny, aby je dětští teeni mohli odehrát v pohodě, a tak se i stalo.
Příběhy dospívání jsou divácky náramně oblíbené a obvykle hrozí spoustou klišé a kýčem. Tomu se Lesage vyhnul stylem vyprávění, hlavně ale tím, že postavám nedopřál naplnění jejich touhy; i závěrečný táborový příběh, který má diváka zklidnit a utěšit po předchozí drsné podívané, končí smutkem z toho, k čemu nedošlo, co hlavní postava nedokázala, zmarnila. Genèse neulpí v paměti odvyprávěním hezkého a nadějeplného příběhu, ale naopak tím, co se neudálo, co vysloveno a uzavřeno nebylo. Příznivci jasných příběhů typu "Matěji, proč tě holky nechtějí" jsou proto mrzutí, avšak prosme je o trpělivost, vždyť Matějové jsou k vidění daleko častěji, než Genèse.