- Filmy
- Filmobanka
- Poison / Jed (1991)
Poison / Jed (1991)
Základní informace o filmu
Sekce a rozdělení filmů
Dílem známého francouzského spisovatele a dramatika Jeana Geneta se nechal režisér Todd Haynes inspirovat v celovečerním filmu Jed, který natočil v roce 1990. Vypráví tři nezávislé příběhy tří lidí, kteří se nějakým způsobem vydělují ze společnosti. První je o sedmiletém chlapci, který zastřelí svého otce, v dalším se lékař stane obětí vlastního vědeckého výzkumu lepry, závěrečný zachycuje homosexuální vztah dvou vězňů, z nichž jeden se dopustil několika nezvykle násilných činů. Příběhy nejsou řazeny za sebe, ale jejich delší či kratší segmenty postupně skládány tak, aby vytvářely tři samostatné linie. Experimentálně laděný snímek je nesporně určen divákům, které nezaskočí poněkud složitá dějová struktura, stejně jako užívání některých vypjatých prvků hororu, násilí a erotiky. Film získal v roce 1991 Velkou cenu poroty na festivalu Sundance.
Uživatelské recenze
Ti, pro které má láska převážně romantický rozměr, by se do Genetova světa dívat neměli, leda že mají mimořádně odolný žaludek. Toto budiž pro jedny varováním, pro druhé pobídnutím :))
Genetovy romány i divadelní hry už byly zfilmovány mnohokrát, často za účasti režisérských a hereckých hvězd z nejvyšší ligy, ale mnohokrát se zároveň prokázalo, jak se Genet filmovému zpracování vzpírá.
V tomhle případě mám ale pocit stoprocentní kongeniality. Možná k tomu přispělo i to, že film není přímou adaptací některého z Genetových děl, ale spíš původní fikcí na genetovské motivy. Tři navzájem prolínané příběhy nesou názvy Hrdina, Horror a Homo.
Hrdina je o chlapci, kterého Bůh seslal na zem, aby potrestal své rodiče. Toto poslání splní ve věku šesti let, načež se vznese zpátky na nebesa, což samozřejmě všechny sousedy i policii náležitě vytočí.
Horror je příběh geniálního lékaře, který metodou "molekulární koagulace" vytvoří "hormonální sérum sexuální touhy" a pak udělá osudovou chybu, když svůj vynález omylem pozře. Nejenom, že se stane sériovým vrahem, ale navíc ještě rozsévá neobyčejně odpornou nákazu.
Homo obsahuje klasický genetovský materiál: ve věznici s nejvyšší ostrahou se dva vězni profackují až k prvnímu polibku, po němž následuje všespalující láska. Jejich vztah svérázným způsobem navazuje na dávné společné zážitky z pasťáku.
Každý příběh má vlastní filmovou stylizaci:
Hrdina je pojednán jako publicistický souhrn z tabloidní televize, což podtrhuje přesycené barevné podání.
Černobílý Horror je tématicky něco mezi Kabinetem doktora Caligariho a tvrdou školou Dashiella Hammetta, filmařsky něco mezi béčkovým scifi z padesátých let a ranou zombie vlnou z počátku let sedmdesátých.
I Homo je černobílý a svým kontrastním tónováním jako by odkazoval na krátký erotický film Zpěv lásky (Un Chant D'amour), který v roce 1950 režíroval sám Genet. Sekvence z pasťáku jsou stylizovány do světle sépiové barvy prastarých fotografií dráždivě oblečených chlapců z předpornografických dob.
V souladu s obrazovým stylem je odlišovaná i nápaditá a sugestivní hudba. Ani herecký přístup není uniformní a odpovídá charakteru jednotlivých příběhů.
Když to všechno sečtete, dostanete opravdu jedinečný a silný film.
Pro jistotu však připomínám i své úvodní varování! :))
P.S.
Perfektní a zasvěcený český překlad: titulky sice občas trochu kloužou v synchronizaci, ale dá se to strávit bez citelné újmy.