- Filmy
- Filmobanka
- Un rubio / The Blond One / Blonďák (2019)
Un rubio / The Blond One / Blonďák (2019)
Základní informace o filmu
Na předměstí Buenos Aires se ovdovělý Gabriel právě nastěhoval ke svému kolegovi z práce Juanovi. Gabriel je tichý a plachý otec malé dcery, zatímco Juan je samé večírky a ženy. Překvapivě však mezi nimi začíná růst vzájemné sexuální napětí, které otevře zakázaný svět, s nímž se musí vyrovnat. Je jasné, že jsou oba bezmocní zastavit nevyhnutelné. Je však jejich spojení jen čistě fyzické, nebo jsou Gabriel a Juan v nebezpečí, že v jejich intimním vztahu upadnou mnohem hlouběji, než si kdy vůbec představovali? Voyeuristická studie homoerotické touhy režiséra Marco Bergera.
Uživatelské recenze
Před více jak dvěma roky jsem psal v recenzi Taekwonda, že bych už od Bergera očekával nějaký posun, aby neustrnul na jednom, byť výborném bodě filmařského vývoje (některá "erotická dusna" v jeho filmech po skvělém snímku Hawaii byla snad až za hranou "natahování", jakoby se v tom režisér vyžíval).
Tady k posunu došlo, jak píší i mnozí jiní a já zklamán rozhodně nejsem. Naopak. I přes některé drobné nevyváženosti, jež jsou v recenzích už rovněž vypsány a nerad bych se opakoval (a jsou pro mě nepodstatné), na mě zapůsobila ta rovina "podprahová", jak píše zolo (a děkuji mu za titulky), nesmírně silná a velmi dobře bylo vypracováno vykreslení dvou hlavních postav, tak nebetyčně odlišných dle mě nejen zásluhou herců, ale i samotného tvůrce.
Snad jen, aby postava Juana byla co nejvíce zdramatizována neustálým kouřením a zapalováním si dalších cigaret, bych jich klidně trošku ubral, ale i to je nepodstatné (jen jsem se jako odpůrce tohoto nešvaru u těch scén "dusil") a spíše bych hercům více přidal do rukou, když už jsme v té oblasti bývalého Laplatského království a Jižního kužele, kalabasu a bombížu. Za mě dosti silný prožitek a obě postavy skrytého gaye s dceruškou a prcáka první třídy, co by ošukal i myší díru, jsou dle mě naprosto reálné, přímo ze života.
Na Bergerovi je vidět posun. Zatímco v dřívějších snímcích piloval erotické dusno až k zalknutí (kromě Taekwondo), v tomto snímku jeho pověstné dusno spíše zhmotňuje a... dělá dobře. Už se nebojí nahoty, cudně nezakrývá, ale ani nevkusně nevnucuje, jak se mu to (ne)podařilo v Taekwondo. Tento příběh už není jen o krkolomném sebepřijetí, ale naznačuje vývoj, který dává do kontrastu s "nevývojem". Toho, komu přisoudil roli ňoumy, nechává klamat tělem. Žádný ňouma, ale vyzrálá osobnost v kontrastu s vnitřně rozháraným tanečníkem doby.
Je to zkrátka pořád Marco Berger, jak ho známe a byť jeho tvorba není výpravná, není nákladná, je točena s citem a vkusem (až na tu jednu výše zmíněnou výjimku). A vždycky si na konci jeho filmů uvědomím, že nevidět jeho jakýkoliv film by pro mě bylo obrovskou ztrátou.
Napriek tomu súhlasím, že čosi je s jeho najnovším počinom inak. Možno je trochu ... Explicitnejší? Priamočiarejší? Je to kompromis s priemerným obecenstvom, že nám tentokrát nadávkoval menej napätia z očakávania, z túžby na ktorú nemáme slová ani zručnosti ako ju dať najavo, z frustrácie nejasnosťou toho čo cítit ten druhý - a viac ... "mäsa" (v podobe posteľových scén)? Neviem, možno sa nám Marco trochu okukal. Je však aj citeľne ... Smutnejší? Bezvýchodiskovejší? Tentoraz trochu "iný" koniec pôsobí osviežujúco.
Popri zaslúženej kritike, stále som si vedel užiť trochu z bergerovského starého dobrého štandardu - ale zároveň som sa rozhodol pristať na nové pravidlá hry tohto trochu odlišného príbehu. A preto doporučím možno vnímať celý film trochu v inej perspektívne než 1:1 whatyouseeiswhatyouget. Napríklad v momente prvého zaiskrenia medzi dverami - medzi dvoma "heterákmi", však? - ktoré sa pre mňa dosť prekvapivo zvrtne v mechanickú "chlapskú" interakciu z porna. V kontexte filmu, charakteru postáv, aj toho čo poznám z reality - to pôsobí trochu nereálne. Žeby to bola cielená paródia na to ako sa teplí snažia imitovať fiktívny ideál mužnosti - a pripomínajú tak často v komunikácii heterákov? V gay svete radi preberáme a opakujeme klišé (frázy, grimasy, pohyby, reakcie na podnety) od druhých, z obrazovky. Porno sa tradične sústredí na výseky akcie, detaily častí telá, mechaniku konkrétnych praktík - a preskakuje celé pasáže medziľudskej interkacie, ktoré považuje za balast. Keď potom na tieto momenty narazíme v realite, často reagujeme neohrabane - opakujeme len to naučené klišé. Ten neladiaci a divne zinscenovaný okamih tak môže nakopnúť k zaujímavým úvaham.
Presne tak ako sledovať rastúce rozčarovanie hlavného protagonistu, keď sa očividne intenzívne upne na sexuálne chtivejšieho ale citovo omnoho menej dospelého kamaráta, ktorý je posadnutý svojim imidžom voči vonkajšiemu svetu. Samec mu nedokáže opätovať nehu, otvorenosť, ani zodpovednosť - a v niekoľkých predstavených situáciách mu obrazne "zabodáva malé ihly do srdca". Napriek tomu s ním hlavný hrdina zostáva, toleruje, trpí, snaží sa mu porozumieť ... alebo "veď aspoň ten sex funguje dobre, nie?". Stačí to? Je zaujímave sledovať príbeh heteráka ktorý objavuje svoju bisexuálnu stránku, nesmelo sa otvára čomusi príťažlivo novému - a zároveň zažíva paradoxnú potrebu uzatvárať sa aby nebol zranený.
To nie sú nijak neznáme situácie z nespočtu sexuálnych i vzťahových interkacií ktoré väčšina z nás zažíva v bežnom živote. Vstúpiť s nevinnými očakávaniami do neúprosného a chladného sveta, ktorého charakteru sa je znesiteľnejšie prispôsobiť, obrniť sa pancierom, reagovať na chlad rovnakým chladom. Kto chce s vlkmi byť... Jedovato nenápadné a tak-nejak-znesiteľné zranenia, ktoré sa počas života zbierajú. Vidieť na plátne že nám niekto rozumie môže byť symbolickým pohladením.
Nebude to môj najobľúbenejší Bergerov film, no stále zmysluplnejší než mnohé jedovaté romance.
Dávám 'spíše doporučuji', protože si nemyslím, že to je univerzální film pro každého. Za mě každopádně palec hore.