(Upraven: Září 08, 2020)

8.0

9.0

8.0

8.0

7.0
Film ma potenciál stať sa jedným z pokladov sezóny, no napriek tomu vo mne vzbudil mierne rozpaky. Som strašne rád že sa téma two-spirit rol medzi pôvodnými americkými kmeňmi konečne dostala aj na filmové plátno. No v šírke toho čo všetko znamenala a znamená - dostane paradoxne len cameo priestor - postava Poopahte tam len chvíľu "je" a nepriamo sa stane spúšťačom vnútornej sebareflexie hlavného hrdinu z najstaršej časovej osi. Jeho maľby sú potom nanajvýš "pekným suvenírom" dekorujúcim pointu v ďalších dejových líniach.

Prvý kovbojský príbeh je asi prvoplánovo najpútavejšou časťou vďaka neznesiteľne pohľadnému Benjaminovi Rigbymu (Alien: Covenant) a odkazmi na populárne Brokeback Mountain fantázie. S príjemne medzirasovým spestrením. No ubieha tak nejako predvídateľne, didakticky, miestami umelo pekne alebo cielene dojímavo.
Druhá línia je populárnym teenagerským snom o úteku z malomestskej reality a o stretnutí úžasných ľudí v úžasnom dobrodružstve. Zdobí ho cameo juhoafrického speváka Nakhane (volajú ho novým Davidom Bowiem, známy tiež z xhosa gay filmu Inxeba), ktorý veľmi suverénne obýva svoju rolu, viacmenej seba.
Tretia línia - opatrné otváranie sa samovražedného trans-chlapca svojmu nebinárnemu terapeutovi - je najsúčasnejšou témou, no zároveň aj najviac akosi "podľa učebnice".

Práve to mi vo filme najviac škrípalo. Podáva svoje zmysluplné posolstvá veľmi priamočiaro, človek má miestami pocit že sleduje náučný dokument pre stredoškolákov. Dialógy nemohli byť jedndoduchšie a účelovejšie. Scénaru chýba rafinovanosť, prirodzenosť.

Na druhej strane oceňujem krásnu kameru, intenzívne (mierne gýčové) vystihnutie atmosféry rôznych priestorov. Nálada krásnej ale zaostalej vidieckej pustatity Montany či Wyomingu je svojim spôsobom povedomá aj k tej východoeurópskej. Film sa vyníma tým, že nerozvíja len nejakú tuctovú romancu maskulínnych gayov, ale pozýva aj trans a intersex a two-spirit postavy a témy. Všetky dejové línie sa navzájom pekne stretnú, doplnia, vysvetlia - je to pekne zviazané do krásnej "kytice", aj keď s pachuťou toho že je dosť (aj keď šikovne) naaranžovaná. Dobrý začiatok.

Potešilo, rozplakalo, ale mám pocit že chcem viac. Nie metráže.