Únor 16, 2019 1712

7.3

7.0

8.0

7.0

7.0
Koľko gay príbehov z Guatemaly človek videl? :) Určite, nie je to bežný americký film s jasným priamočiarym dejovým oblúkom a svižnou dynamikou. Naopak, je to pozvanie žiť s postavami zo spodnej strednej vrstvy spoločnosti, v chudobnej štvrti chudobnej krajiny ich bežný každodenný život - s opakujúcimi sa rutinami, drobnými variáciami, pokusmi o malé zmeny i totálny únik ("kdekoľvek len nie Guatemala"), snívanie i sklamanie - v epike tak malej ako umožňujú ich stratené životy. Napriek tomu ako to znie, nie je to vôbec typický bezútešný "polodokument" zo slumu. Má svoju estetiku "nekomerčnej neobjavenej destinácie" a postavy zasa svoje nádeje ktoré ich ťahajú zo dňa na deň.

Typická artová/festivalová produkcia (a medzi inými podobnými dosť podarená) - nám umožňuje kradmý pohľad do života na pre nás úplne cudzom a exotickom mieste. Popisné zábery na všadeprítomnú živelnosť "jedno cez druhé", ošuntelosť, zanedbanosť, rozklad - ktorý nemá nikto čas ani peniaze opravovať a ktorý sála z rôznych kútov, ulíc či miest kde postavám prebieha (a uteká) život.

José je gay, patriaci k miestnej chudine, prispieva na základné životné potreby svojej rodiny z bizarného jobu nadháňača zákazníkov pre bufet, žije u svojej zbožnej matky ktorá je síce zlatá, milá a opatrujúca, ale neraz až cez čiaru, v modlitbách ho neustále ochraňuje/kontroluje. On nie je povaľač, díler, narkoman či iné klišé - jednoducho žije svoj život na tom mieste najlepšie ako sa dá. Popri "do práce a domov" chce mať aj trochu radosť zo života, cez appky si hľadá milencov. S jedným sa vyvinie aj to zvláštne "čosi čo by mohlo byť viac" - no čoskoro pred neho život predostrie dilemu medzi zodpovednosťou za rodinu a vlastnými túžbami, ale aj neúprosnú realitu krajiny kde ťa okradnú v autobuse a nikto ani nermkne, a kde aj ľudia miznú veľmi ľahko.

Ak má divák odvahu vžiť sa a vcítiť sa na chvíľu do života niekoho iného na inom mieste, aj keď v úplne iných životných podmienach, myslím že nebude sklamaný. Nadôvažok, tvorcovia vyvedú postavu aj mimo hlavné mesto, takže sa môže pokochať i turistickými krásami svojej vlastnej krajiny (na čo by ironicky, hoci tam uprostred pralesov a majských pamiatok žije, v tesných mantineloch života zo dňa na deň kľudne nemuselo nikdy prísť).

Vizuál tohto snímku je veľmi vydarený (možno zaujímavejší než prírodopisný dokument či shot z Objektívu) - tak v mestskej "biede" ako aj vidieckom "raji". Ak sa divák nesústredí na "však to skoro nemá klasický action" ale vžije sa do jeho vnútorného sveta, cítenia, snov - na pozadí "výletu mimo rutinu" prebieha sebaspytovanie, získava náhľad na svoju existenciu a to čo má pre neho hodnotu. Hoci to možno nedosiahne. Ale taký je život mnohých.