Podrobnosti recenze
7.8 3 10Film Petera Greenawaye líčí Ejzenštejnův tvůrčí pobyt v Mexiku (od roku 1930). Je-li ejzenštejnovské téma velkou výzvou, je i velkou pastí, a mám pocit, že Greenaway se do ní chytil. Ve filmu je všeho přespříliš: velkolepost pozitivně šokovala v Ejzenštejnových dobách, dnes - mnohokrát zneužita - budí hlavně nedůvěru; ve filmu pro současného diváka měl lákadlu právě téhle inspirace Greenaway odolat. Píší-li diváci o manýrismu, nejsou, dle mého, daleko od pravdy, "samožernost" a filmařský exhibicionismus přebíjejí samotný předmět sdělení. Asi nejvíc otazníků vyvstává nad pojetím hlavní postavy jako de facto karikatury skutečného Ejzenštejna. Množství otevřených scén homosexuální erotiky včetně análního sexu nás, gaye, určitě potěší, vezmeme-li ale v úvahu, co všechno z Ejzenštejnovy tvorby Greenaway odbývá letmou citací a kolik jeho zajímavých zážitků, inspirací a kontaktů je jen stručně nahozeno, méně penisů (a víc Ejzenštejna) by bylo více.
Myslím, že film je typickou festivalovou záležitostí, nad níž se festivaloví měšťáci budou navenek rozplývat, aby nebyli za měšťáky, ale v soukromí a v anonymitě internetových diskusí budou cupovat přinejmenším homosexuální téma, viz divácké reakce na CSFD. Pro běžného diváka film není, a divák zasvěcenější bude muset mít velmi silnou motivaci, aby byl ochoten luštit všechny nahuštěné odkazy a nápovědy: fakticky by to znamenalo několikeré shlédnutí filmu.