Podrobnosti recenze
8.4 7 10Nejspíš pochopil, že jeho filmařská zralost zatím předstihuje tu lidskou, a místo vlastního námětu sáhl po cizí divadelní hře. Ta sama nepřináší nic objevného: setkání rodiny po jedenácti letech nekončí nostalgickými vzpomínkami na staré dobré časy, ale znovu oživí staré konflikty a zášti, nedořešené spory a komunikační problémy. Výstavba kusu je skoro primitivní: jde o vnějškovostmi pospojované dialogy mezi jednotlivými členy rodiny a ústřední postavou. Ty dialogy jsou ovšem skvělé, nahuštěné myšlenkami, pocity, emocemi... bylo by velmi zajímavé, co je původní hra a čím obsahově přispěl Dolan. Určitě přispěl filmovým převyprávěním: na první pohled padne do oka, jak prací s kamerou a perfektním vedením herců dokázal vykouzlit zrcadlení textů ve tvářích postav. U několika scén je ale tenhle postup zrádný: co je pro diváka v křesle divadelního hlediště přiměřené, to působí přepáleně v detailním záběru kamerou zblízka. Spolehlivě nezklame obvyklý dolanovský výběr "ilustračních songů": dá se umřít smíchy, když na nepřipraveného diváka vybafne stará oddrhovačka Dragostea din tei (gayové ji asi budou pamatovat jako parodickou prču puberťáckého dua Syncsta - https://youtu.be/YYNPHzmkI_E).
Jde o výborný film, jemuž je obtížné něco podstatnějšího s vážnou tváří vytknout. Dolan dospěl a výsledkem je zásah.